Žáci řešili, co mohou dělat pro snížení plýtvání pitnou vodou a jídlem ze školní jídelny
Při realizaci jednotlivých aktivit projektu žáci měřili množství jídelního odpadu, zjišťovali důvody vyhazování jídla a hledali možnosti, jak množství odpadu snižovat. Zamýšleli se nad důvody, proč oběd mnohdy vyhodí, aniž by ho alespoň ochutnali a co by mohli udělat oni i kuchařky pro to, aby se tolik jídla nevyhazovalo. V některých školách umožnily paní kuchařky žákům exkurzi do školní kuchyně, což se ukázalo jako přínosné, protože žáci mají velmi liché představy o tom, jak to ve školní jídelně chodí, jakým způsobem je sestavován jídelníček a kolik práce za přípravou jednoho školního oběda stojí. V druhé části projektu prováděl každý žák audit své spotřeby tekutin během všech dnů po dobu jednoho týdne. Následně pod vedením pedagogů v příslušných předmětech vyhodnocovali nejen množství vypitých nápojů, ale také spotřebu vody, která vznikne při výrobě daných nápojů – např. balených a slazených vod. Projekt neopomenul ani téma vlivu tekutin na lidský organismus. Z auditů mimo jiné vyplynulo, že cca 10% žáků druhého stupně pije během školní docházky energetické nápoje, a to především proto, aby byli v kolektivu spolužáků výjimeční. Zajímavým zjištěním při měření zbytků jídla z jídelny se ukázal fakt, že na jedné škole zůstává každý den až 25% nevyzvednutých obědů – žáci si je ve skutečnosti jen tzv. odpípnou.
Do všech aktivit se zapojilo okolo 450 strávníků ve tří školách. Dále se projektu účastnilo také pět studentek Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové, které pod vedením Mgr. Barbory Pejškové připravily pro školy k projektu poutavé plakáty na téma kohoutkové vody. Tyto plakáty budou dále použity k propagaci celostátní osvětové kampaně na stejné téma v březnu roku 2020.
Na většině škol si v rámci projektových dnů žáci uvědomili, že mají vůči pokrmům často předsudky, které mnohdy neodráží realitu. S pomocí pedagogů citlivě komunikovali s pracovníky školních jídelen o možnostech zlepšení některých neoblíbených pokrmů. Díky dobře vedené komunikaci se mezi všemi stranami podařilo navázat spolupráci a najít pochopení. Nedůvěra v řadách žáků panuje také vůči pití kohoutkové vody, o které mají mnohdy natolik zkreslené představy, že se při její konzumaci vážně obávají o své zdraví.
Do projektu se zapojili pedagogové, pracovníci školních jídelen a žáci ZŠ a MŠ Svobodné Dvory, ZŠ a MŠ Rudník a ZŠ Mraveniště Markoušovice.