Týden s (pra)rodiči na školní zahradě
Využijte jaro a pomoc od prarodičů k obnovení vaší školní zahrady. Pro všechny Skutečně zdravé školy jsme na jaro připravili akci „Týden s (pra)rodiči na školní zahradě“.
Přeměna školního pozemku na plodící zahradu nebo zkrátka jen jarní příprava zahrady na setí a sázení vám půjde mnohem snáze, pokud do práce zapojíte pomocníky z řad rodičů či prarodičů. Pro všechny generace to může být skvělá zábava a příležitost ke společnému učení se na zahradě. Ze zkušeností z několika škol vyplývá, že prarodiče přináší na zahradu nejen své zkušenosti a znalosti, ale také nadšení z toho, že mohou pomoci dobré věci.
Kdy Týden s (pra)rodiči uspořádat? Je to na vás. Doporučujeme začátek května, kdy je již vhodné počasí na zahradní práce a sadbu či setí. Můžete se také připojit do celostátní akce Měsíc školních zahrad.
Příprava a realizace akce
Vyberte tým žáků z osmých a devátých tříd, aby pomohli vaši akci v rámci Týdne na školní zahradě s prarodiči uspořádat. Do plánování a přípravy zapojte také paní kuchařky a učitele. Vůbec nebude vadit, pokud se do týmu zapojí i rodiče.
Paní kuchařek se zeptejte, které bylinky a zeleninu by si přály, aby na školní zahradě rostly, přemýšlejte, které rostliny zasadit, abyste je mohli využít nejen ve školní jídelně, ale také v hodinách vaření či v jiných předmětech. Vyberte pro ně na zahradě vhodné místo. Nezapomeňte se svými nápady a plány seznámit celou školu.
Z celého týdne vyberte vhodný den, kdy mohou prarodiče přijít na zahradu pomoci. Ideální je společnou zahradní akci naplánovat na pátek odpoledne nebo sobotu dopoledne.
Mateřské školy: neváhejte do organizace zapojit rodiče a nezapomeňte přizvat i paní kuchařky.
Zdroje aktivit pro učitele
Metodický manuál Skutečně zdravé školy „Školní užitková zahrada – Jak na to“ a další metodické a pracovní listy vám poskytnou veškeré informace, které potřebujete pro založení zahrady. S učiteli naplánujte, které třídy budou mít nad kterou částí zahrady patronát, připravte aktivity vhodné pro věkové skupiny žáků a dětí a jak do nich zapojit prarodiče.
Čerpat informace o školních zahradách můžete také z online časopisu Školní zahrada.
Propagace vaší akce
O akci dejte včas vědět nejen rodičům, žákům a pedagogům, ale také lidem v okolí školy. Informujte o akci novináře, zde najdete ukázkovou šablonu na plakát a tiskovou zprávu a grafický banner.
Tipy a rady
Existuje spousta zeleniny, kterou je možné v dubnu vysévat nebo přímo sázet na venkovní záhony, takže pokud uvažujete o zapojení se do Týdne na školní zahradě s prarodiči, připravte si v předstihu vše potřebné: kupte semena a předpěstujte s dětmi sazenice na oknech tříd, případně si zajistěte vhodné sazenice od rodičů či od zahrádkářů v okolí školy.
- V dubnu vysazujeme různé druhy předpěstovaných sazenic košťálové zeleniny - hlávkové zelí polorané a pozdní, hlávkovou kapustu pozdní, růžičkovou kapustu, kedlubny, letní květák a brokolici.
- Luskovou zeleninu sejeme přímo na místo do hnízd po 3–4 semenech, do řádků vyséváme hrách, fazole a bob zahradní.
- V dubnu je čas na výsev mrkve i karotky, petržele a pastináku, vyséváme také řepu salátovou, ředkvičky, vodnici a tuřín.
- Z cibulové zeleniny na záhony patří v dubnu sazečka (cibulky), jarní česnek a šalotka.
- Listová zelenina má v dubnu nejvyšší čas dostat se do půdy. Výsev na venkovní záhon – pro předpěstování sadby vyséváme na venkovní záhony letní hlávkový, ledový a římský salát, štěrbák, čekanku, čínské zelí, sladký fenykl, reveň (rebarboru) a do řádků sejeme mangold pažitku a špenát.
Nezapomeňte, že pro všechny pomocníky potřebujte dostatek nářadí. Zkontrolujte, že je po zimě opravené a čisté. Zkuste oslovit místní podnikatele, zda by vám byli ochotni darovat nové nářadí nebo pomoci opravit starší. Nebo můžete požádat prarodiče, ať s sebou vezmou některé své vlastní náčiní.
Poděkování hostům a pomocníkům
Za pomoc se vždy sluší poděkovat. Nejpříjemnější částí akce na školní zahradě proto může být zasloužený šálek čaje a něco dobrého na zub po vší té tvrdé práci. Co kdybyste do přípravy občerstvení zapojili žáky? Mohou připravit čaj a další nápoje, obložené chleby nebo v hodině vaření upéct buchty. Pokud bude studené počasí, určitě přijde vhod teplá polévka. Společné posezení na zahradě se bude určitě všem líbit.
Zapojením do akce splníte tato bronzová kritéria programu Skutečně zdravá škola:
- B18 Výuka o jídle, zásadách udržitelnosti v oblastech zemědělství a zásadách zdravé výživy je součástí Školního vzdělávacího programu.
- B20 Zahájili jsme kroky vedoucí k vytvoření školní zelinářské zahrady a pracujeme na začlenění aktivit na zahradě do školního vzdělávacího programu.
- B23 Aktivně se snažíme zapojit rodiče žáků a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
Klíčové kompetence:
Realizací aktivit z metodik jsou rozvíjeny tyto klíčové kompetence: pracovní kompetence, sociální a personální kompetence, komunikativní kompetence, občanské kompetence, kompetence k řešení problémů