Jak projekt "Pijeme kohoutkovou" integrovat do vyučování
Projekt "Pijeme kohoutkovou" lze skvěle integrovat do různých předmětů na základní škole a představuje skvělou příležitost pro mezipředmětovou výuku a propojení teoretických znalostí s praktickým životem žáků. Zde jsou doporučení:
Přírodověda/Přírodopis
- Koloběh vody v přírodě
- Význam vody pro lidský organismus
- Složení a kvalita pitné vody
- Ekosystémy spojené s vodou
Chemie
- Chemické složení vody
- Testování kvality vody
- Porovnání minerální vs. kohoutkové vody
Fyzika
- Skupenství vody
- Filtrace vody
- Principy vodovodních systémů
Výchova ke zdraví
- Pitný režim a jeho význam
- Dehydratace a její důsledky
- Porovnání složení slazených nápojů a vody
Environmentální výchova
- Plastový odpad a jeho dopad na planetu
- Uhlíková stopa balené vody vs. kohoutkové
- Udržitelnost vodních zdrojů
Matematika
- Výpočty spotřeby vody
- Finanční úspory při pití kohoutkové místo balené vody
- Statistika pitného režimu ve třídě/škole
Český jazyk a literatura
- Tvorba informačních materiálů a plakátů
- Psaní persuasivních textů o výhodách kohoutkové vody
- Slohové práce na téma voda a životní prostředí
Výtvarná výchova
- Navrhování designu vlastních lahví na vodu
- Tvorba plakátů a infografik o pitném režimu
- Umělecké ztvárnění vody
Občanská výchova
- Právo na přístup k pitné vodě
- Rozhodovací procesy ve škole
- Společenská odpovědnost
Dějepis
- Historie vodovodních systémů
- Význam vody v dějinách civilizací
- Vývoj přístupu k pitné vodě
Informatika
- Vytvoření webové stránky/aplikace pro monitoring pitného režimu
- Digitální prezentace projektu
- Zpracování dat o spotřebě vody
Tělesná výchova
- Význam hydratace při sportovních aktivitách
- Praktické pitné přestávky během cvičení
- Sledování vlivu pitného režimu na výkon
Projektové dny
- Celodenní tematické aktivity spojující více předmětů
- Den vody (konaný např. kolem Světového dne vody 22. března)
- Návštěva vodárny nebo čistírny odpadních vod
Dokumenty pro žáky 1. stupně základních škol
- Audit pitného režimu 1. stupeň
- Kde se bere voda v kohoutku?
- Zlepšování pitného režimu bez plýtvání vodou
Dokumenty pro žáky 2. stupně základních škol
Dokumenty pro studenty středních škol
Voda a člověk
Metodické zdroje pro učitele pro představení problematiky konzumace nápojů, role vody v přírodě a v oblasti zdraví člověka.
- Zajímavosti o vodě: zajímavé informace a data o vodě v oblasti Člověk, voda a zdraví, Voda v přírodě, Voda a člověk, a Kolik vody je zapotřebí k výrobě potravin.
- Otázky týdne: Každý týden získají žáci zajímavou informaci o pitné vodě ve formě kvízu „Otázka týdne“. Je to zábavná forma udržování povědomí o pití kohoutkové vody.
- Infografika "Zajímavosti o vodě" od Zdravapotravina.cz
- Voda. Obrázková statistika o tom, proč je voda národním bohatstvím: V obrázkové statistice se o vodě dozvíte, kolik a v jakých skupenstvích a podobách se jí na naší planetě nachází i to, jak snadné je narušit křehkou rovnováhu v koloběhu kapky vody, věčně putující kolem Země. Pomocí čísel a statistických dat publikace ukazuje, jak důležitá je voda pro zemědělství a naši obživu, jak nenahraditelná je její role v krajině a jak všechno se vším souvisí.
Voda
Komplexní metodický materiál vzdělávací centrum TEREZA pokrývající tyto témata: Voda všemi smysly, Jaká je spotřeba vody, Šetříme vodou, Ze života vody, Kolik vody spotřebuju, Jak šetřit vodou, Řeka má mnoho podob, Balená nebo kohoutková, Voda kolem nás, Eutrofizace.
Učební celky pro učitele na téma voda pro 1. a 2. stupeň ZŠ a SŠ z programu EKOŠKOLA