Vybrané české školy slaví rok zdravějšího a udržitelnějšího stravování
Tento školní rok byl pro některé školy v České republice obzvláště inspirativní. Patnáct škol z celé republiky se aktivně zapojilo do aktivit projektu SchoolFood4Change, jehož cílem je vštípit žákům zdravé a udržitelné stravovací návyky prostřednictvím celoškolního přístupu ke stravování a chutných a zdravých školních jídel.
Školení pro kuchařky v osmi místech republiky
Od dubna až do června nabídnul projekt SchoolFood4Change jedinečné vzdělávací školení pro pracovníky školních jídelen.
Školení, která zatím proběhla na sedmi místech republiky, se zabývalo technikami přípravy jídla podporující udržitelnost, zkoumalo, jak smyslové zkušenosti ovlivňují stravovací preference, a nabídlo strategie, jak zohlednit sociokulturní rozdíly a potravinové intolerance. Zaměřilo se také na zavádění bezodpadových postupů v kuchyni a zapojení celé školní komunity do zlepšování celkové kvality školního stravování. Poslední ze série školení proběhne 2. září v Praze.
Ohlasy účastníků již proběhlých školení jsou více než pozitivní: "Jako pro paní učitelku mi byl seminář velkou inspirací. S dětmi ve školce rádi připravujeme různé pokrmy a já si odnáším spoustu zajímavých nápadů." "Strhující výkon lektorky. Její zkušenosti s vařením ve školních jídelnách i odbornost v oblasti výživy." "Nejvíce mě zaujal návod, jak děti naučit jíst luštěniny či novou zeleninu. Ze školení jsem byla opravdu nadšená." "Lektorka dobře ví, o čem mluví a dokázala celou dobu udržet naši pozornost, pobavit nás a předat nám hodně užitečných informací."
Den školní jídelny spojí komunitu
Vzdělávací a osvětovou aktivitou, která pomáhá propojit školu se širší školní komunitou okolo oslavy dobrého jídla, je Den školní jídelny.
"Dny školních jídelen přinášejí dětem a rodičům ty nejlepší postupy a dobré nápady v oblasti výživy, které jsou zásadní pro podporu udržitelných a zdravých stravovacích návyků doma," vysvětlil Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola. "Děti si často podvědomě myslí, že zdravé jídlo není chutné. Je proto nutné vědomě vytvářet prostředí, ve kterém děti a mládež začnou preferovat zdravé a udržitelné potraviny," dodal s tím, že výživná školní strava napomáhá studijním výsledkům, protože pomáhá dětem lépe se soustředit.“
V květnu se uskutečnila zahradní slavnost a Den školní jídelny v Mateřské škole Fügnerova 1371 Louny. Navzdory vrtochům počasí se akce uskutečnila v hojném počtu rodičů a dětí. „Slavnost zahájila ochutnávkou od našich farmářů –farmy Slavětín, farmářů z Židovic, rodinné farmy Děčany, mlýna z Nového Jimlína a další. Následovalo slavnostní otevření naší nové zahrady, jejíž užitková část nabízí dětem jablka, hrušky, maliny, ostružiny a třešně, a v záhonech si pěstují jahody, hrášek, bylinky, rebarboru, rajčata, papriky a další dobroty. Celé odpoledne se neslo v přátelském prostředí s úsměvem, výskotem dětí, no prostě skvělou atmosférou,“ říká Hana Hlouchová, ekonomka školy.
S blížícím se létem uspořádala také Mateřská škola Veltěže Den školní jídelny. Na akci se sešli učitelé, děti, kuchařky, rodiče a širší komunita, aby ochutnali nové a zajímavé přístupy ke školnímu stravování a dozvěděli se něco o zdravé a udržitelné výživě. „Naše již pátá zahradní slavnost byla v letošním roce spojena se Dnem školní jídelny. Rodiče a přátelé měli možnost ochutnat spoustu dobrot lokálních i farmářských, které vznikaly v naší školní jídelně pod rukou všech zaměstnanců školky. Naše tabule obsahovala mimo jiné česnekový chléb, cibulový chléb, litý koláč ze špaldové mouky, špenátovou roládu, slané palačinky, banánový chléb, melounové a okurkové či banánové smoothie. Nechyběla ochutnávka oblíbených i netradičních pomazánek,“ říká Eva Hübelová, ředitelka školy.
Další vzdělávací a osvětové akce v rámci Dnů školní jídelny proběhnou na podzim a na jaře příštího roku v dalších školách.
Vzdělávací exkurze na ekologické farmy
Další aktivitou umožňující školám ukázat dětem a žákům odkud pochází jídlo a jak náročná práce je s tím spojená, jsou návštěvy na ekologických farmách. Děti se dozvědí základní principy fungování ekologického zemědělství a mohou si popovídat přímo se zemědělci. Často učitelé s dětmi navštěvují farmy, se kterými již škola spolupracuje například při dodávkách produktů do školní jídelny. Na exkurzi na ekologickou kozí farmu KOFA se letos vydali žáci ze Základní Montesori školy v Prachaticích, na Statek u Veverků vyjeli děti z Mateřské školy Hradec nad Moravicí, Bio farmu Drmalka společně navštívily děti z Mateřské školy Louny, Dobroměřic a Veltěží. Děti a učitelé z Masarykovy mateřské školy Roudnice nad Labem se zajely podívat na Svobodný statek na Soutoku.
První školy dosáhly bronzové úrovně
Již na podzim loňského roku byly prvním dvěma českým školám uděleny certifikáty bronzové úrovně za naplnění všech kritérií Celoškolního přístupu ke stravování. Tento holistický koncept klade důraz nejen na rozmanitost podávaných pokrmů, ale také na jejich původ a širší dopad na zdraví a životní prostředí. Program zahrnuje dodržování 17 kritérií ve čtyřech klíčových pilířích: politika a vedení, potraviny a udržitelnost, vzdělávání a učení a komunita a partnerství. Prvními školami v České republice, které získaly toto ocenění, byly Mateřská škola Dobroměřice a Mateřská škola Louny, Fügnerova 1371.
Aktivity projektu SchoolFood4Change v České republice koordinuje Skutečně zdravá škola, z.s.