Veřejné zakázky podporující agroekologickou transformaci v Evropě
Evropské zemědělství, společnost a ekonomika by se mohly proměnit, kdyby jen zlomek veřejných zakázek na kontinentu byl zadáván malým ekologickým a agroekologickým zemědělcům.
Byrokratické překážky
V mnoha evropských městech jsou menší ekologičtí a agroekologičtí zemědělci blokováni při zadávání veřejných zakázek na zajištění potravin pro stravování pro školy, nemocnice, věznice, domovy pro seniory a univerzity. Důvodem jsou jejich vlastní omezené administrativní zdroje, ale také komplikovaná logistika, požadované objemy, dlouhé prodlevy v platbách a přílišný důraz na cenu jako kritérium pro zadání zakázky ze strany veřejných orgánů.
Pracovníci veřejných orgánů odpovědní za zadávání veřejných zakázek mohou postrádat podrobné znalosti o místních potravinách a zemědělství.
Jak vysvětluje dánská maloobchodní prodejkyně a distributorka biopotravin Camilla Varming Nielsen: „Mám ráda veřejné kuchyně ... ale celá ta byrokracie je otrava. Je to příliš mnoho papírování, příliš mnoho detailů.“
Dalším komplikujícím faktorem je skutečnost, že úředníci veřejných orgánů, kteří se zabývají zadáváním veřejných zakázek, jsou často zodpovědní za nákup široké škály produktů a mohou postrádat podrobné znalosti o potravinách a zemědělství. Nemusí vědět, kde najít ekologické výrobce, natož malé agroekologické pěstitele, a nemusí nutně rozumět specifickým sezónním nabídkám, potřebám a problémům zemědělců. Všechny tyto problémy dohromady znamenají, že veřejní zadavatelé mají tendenci objednávat potraviny od velkoobchodů.
Místní samosprávy a veřejní zadavatelé, kteří stojí v popředí postupů odpovědného zadávání veřejných zakázek v celé Evropě, se snaží tyto překážky odstranit a podporují spolupráci s drobnými agroekologickými zemědělci. Výsledkem je, že v mnoha městech a obcích po celé Evropě již dochází ke změně politiky.
Vize Kodaně pro změnu potravinového systému
Mezi přední představitele odpovědného zadávání veřejných zakázek v oblasti potravin a veřejného stravování v Evropě patří město Kodaň. V tomto městě s 1 366 000 obyvateli se každý den v 1 000 veřejně provozovaných institucích podává 100 000 jídel, která se skládají z téměř 90 % z biopotravin. Je pozoruhodné, že biopotraviny byly do kuchyní postupně zavedeny bez zvýšených nákladů díky omezení plýtvání potravinami, nahrazení živočišných produktů rostlinnými, zejména bílkovinami, a zaměření na sezónnost. Klíčovou hnací silou tohoto úspěchu byla ambiciózní potravinová strategie města.
Přechod začal v roce 2001, kdy si město uvědomilo, že musí podniknout radikální kroky k ochraně podzemních vod, které byly znečištěny průmyslovým zemědělstvím v okolí města. To byl katalyzátor, který město přiměl k tomu, aby začalo nakupovat biopotraviny, což vyvolalo zvýšenou poptávku a podnítilo místní farmy k přechodu na ekologickou produkci. V roce 2019 Kodaň na základě tohoto impulsu posunula své závazky v oblasti transformace potravinového systému na ještě vyšší úroveň prostřednictvím vizionářské dlouhodobé potravinové strategie, která zahrnuje ambiciózní cíle do roku 2025 v kombinaci s klimatickým plánem a akčním plánem pro cíle udržitelného rozvoje OSN.
Tyto komunální cíle otevřely prostor pro významné změny v oblasti veřejných zakázek. „Snažím se pracovat s politickými cíli, které stanovili politici, a zjišťovat, jak je můžeme realizovat prostřednictvím našich veřejných zakázek, tak, aby byly zakotveny ve smlouvách,“ vysvětluje Betina Bergmann Madsen, vedoucí oddělení veřejných zakázek kodaňských veřejných kuchyní.
Kodaň zpřístupňuje svá výběrová řízení malým a středním zemědělcům a potravinářským podnikům.
V rámci této potravinové strategie se město zavázalo poskytovat obyvatelům udržitelná jídla, která spojují zdraví, chuť a odpovědnost vůči klimatu. Podporuje také potravinovou gramotnost a demokracii a usiluje o posílení komunit. V neposlední řadě strategie zajišťuje úzké propojení Kodaně s regionálním potravinovým systémem, včetně menších pěstitelů a potravinářských podniků.
Revoluční výběrová řízení
V současné době, kdy téměř všechny potraviny používané ve veřejných jídelnách města pocházejí z ekologických zdrojů, ale nemusí být nutně místní, se Kodaň snaží vytvořit partnerství s výrobci potravin ve městě a jeho okolí a zpřístupňuje svá výběrová řízení malým a středním zemědělcům a potravinářským podnikům.
To je zásadní posun. V současné době dodávají většinu potravin pro veřejné stravování v Dánsku pouze tři velkoobchody. Město Kodaň však na znamení nového směru upravila kritéria pro zadávání výběrových řízení na potraviny. Cena má nyní váhu pouze 40 %, zatímco vliv na životní prostředí (ekologická vozidla, obaly a environmentální značky, jako je fair trade, ekologické zemědělství a správa mořských zdrojů) má váhu 25 %, kvalita 25 % a rozmanitost ovoce a zeleniny 10 %.
Jádrem změny je však společný přístup k tvorbě nabídek: zapojeni jsou úředníci veřejné správy, profesionální pracovníci stravovacích a potravinářských služeb, velkoobchodníci a pěstitelé. Důležitým krokem v novém kodaňském výběrovém řízení je posouzení, zda se o část zakázky chtějí ucházet menší dodavatelé, kteří mohou zpravidla dodat jen zlomek požadovaného objemu. Zároveň musí zúčastněné kuchyně potvrdit, že mohou přijímat dodávky potravin od více dodavatelů. Pokud dají obě strany zelenou, může být výběrové řízení rozděleno na menší části se samostatnými smlouvami pro dodavatele zeleniny, ovoce, pečiva, mléčných výrobků a masa.
Pravidla EU o volném pohybu zboží a spravedlivé hospodářské soutěži zakazují výběrová řízení, která výslovně požadují „místní“ zboží, ale pravidla jsou pružnější, pokud jde o menší zakázky. Zakázky na zboží a služby zadávané městy a obcemi pod prahovou hodnotou 215 000 EUR nespadají do oblasti působnosti evropské směrnice 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek. To znamená, že orgány mají větší flexibilitu při aktivním vyhledávání nákupu místního zboží při zadávání veřejných zakázek, pokud to není výslovně zakázáno vnitrostátními právními předpisy.
V případě nedávné veřejné zakázky na biobrambory Kodaň tuto překážku překonala díky inovativnímu, ale právně správnému výběrovému řízení, které kombinuje dodávku zboží se vzdělávací službou. V praxi to vypadalo tak, že ekologický zemědělec, s nímž obec uzavřela smlouvu, dodával biobrambory do školních kuchyní a pořádal pro studenty exkurze na své ekologické bramborové farmě.
Na základě těchto zkušeností Kodaň společně s belgickým městem Gent a sítí místních samospráv pro udržitelnost (ICLEI) vyvinula inovativní soubor nástrojů Farm-to-fork, který má pomoci dalším obcím v Evropě odblokovat výběrová řízení pro drobné producenty. Zahrnuté strategie sahají od tipů, jak se obratně orientovat ve stávající legislativě EU, až po přijetí postupů spolupráce, které pomáhají snížit administrativní zátěž zemědělců.
Veřejné zakázky od drobných ekologických zemědělců v Torres Vedras, Portugalsko
Změny v praxi zadávání veřejných zakázek se neomezují pouze na velká města, jako je Kodaň: dochází k nim i v menších, méně bohatých obcích v jižní Evropě. Město Torres Vedras ve středním Portugalsku, která má 83 000 obyvatel, je zodpovědné za zajištění 6 000 jídel ve školkách a školách denně. Od roku 2019 obec postupně zvyšuje obsah biopotravin a v roce 2023 pocházelo 30 % surovin pro školní stravování od ekologických pěstitelů. K tomuto nárůstu ekologického školního stravování přispělo souběžně několik faktorů. V roce 2014 obec zahájila „Program udržitelného školního stravování“, který stimuloval krátké zemědělsko-potravinářské řetězce v regionu prostřednictvím nákupu místních a sezónních potravin. V rámci tohoto úsilí začali zadavatelé veřejných zakázek navrhovat výběrová řízení ve spolupráci s místními zemědělci a rozdělovat výběrová řízení na menší části. To pomohlo sladit výrobní plány místních producentů s potřebami školních jídelen. Obec také pomohla zvýšit povědomí o ekologické produkci v regionu, kde silný zemědělský sektor zaměstnává 6,2 % pracovní síly a kde převažují konvenční způsoby hospodaření. Dále se obec a místní zemědělci inspirovali programem výměny znalostí v roce 2018 s Mouans-Sartoux, obcí v jihovýchodní Francii, která ve svých školních jídelnách poskytuje 100 % biopotravin bez dodatečných nákladů, a to díky zavedení většího podílu rostlinných bílkovin.