Jak se dělá (stříbrná) Skutečně zdravá škola
Školička Kamarád z Nového Veselí na Vysočině podruhé úspěšně obhájila stříbrný certifikát. O tom, jak to dělají, jsme si popovídali s vedoucí učitelkou a dlouholetou koordinátorkou programu Monikou Kovalskou.
Moniko, popište prosím, jak program Skutečně zdravá školka pomohl ve vaší mateřské školce zlepšit kulturu stravování?
Oblast vzdělávání o jídle a samotné stravování je v naší školičce díky naší účasti v programu SZŠ úzce provázáno a různými aktivitami propojeno. Dále je trvale zakotveno v koncepci naší školy a je jedním ze stavebních kamenů této koncepce. Znamená to, že principy Skutečně zdravé školy jsou zakomponovány do školního vzdělávacího programu, prolínají i do třídních programů a jsou v kontextu i s dalším vzdělávacím programem, kterým je Ekoškola, čímž se dostáváme i k cestě trvale udržitelného rozvoje (TUR). Jak už jsme před dvěmi lety při první obhajobě uvedli, našim cílem je trvalé a pevné zakotvení všech výše uvedených konceptů do přímé činnosti a aktivit s dětmi, a skrze děti dostat informace i do rodin. Snažíme se, aby se dětem vzdělávání o jídle nenásilně vtisklo do jejich životů a všechny informace a návyky, které u nás získají, tak mohly v budoucím životě uplatnit. Našim dalším cílem je udržet přístupy podporující neplýtvání jídlem, a uvědomění si hodnoty jídla a práce na jeho přípravě. Daří se nám, nicméně je velmi složité přesvědčovat děti nenásilnou formou o ochutnávání a následné konzumaci jídla. Proto vnímáme nutnost větší osvěty v rodinách, aby i tam se zvýšila pestrost domácího jídelníčku, využití méně běžných surovin a vtažení dětí do přípravy jídla (nebát se tohoto kroku), dojídání jídla a neplýtvání.
Jak jste dokázali vytvořit příjemnou a klidnou atmosféru v jídelně?
Prostor pro stravování je esteticky vhodným prostředím včetně snížení hlučnosti v jídelně (stropy) Byl dokončen nákup kvalitního nábytku splňujícího ergonomické požadavky (stoly s rektifikační patkou a kvalitní židle od českého výrobce TVAR Klatovy) Stravování stále probíhá v časových intervalech – kapacita jídelny je daná, nicméně to napomáhá klidu v jídelně, i lepší organizaci Udržujeme stále samostatnost dětí při sebeobsluze v jídelně – volba velikosti porce hlavního jídla domluvou s paní kuchařkou, při svačině více velikostí porcí (misky s kaší, jogurtem, tvarohem v různém objemu, pečivo a chléb na menší části atd.) Podíl dětí na přípravě jídla – svačiny – nabídka zeleninových a obložených talířů, děti se pečivo či chléb zdobí samy
Máte rozlehlou certifikovanou přírodní zahradu. Popište, prosím, jak ji využíváte.
Za poslední dva roky se nám podařilo vše udržet a rozvíjet. A pro příští rok díky získání grantu na jedlou školní zahradu zvýšíme počet míst k pěstování (nové záhony). Děti se aktivně účastní všech činností na zahradě, ať už se jedná o údržbu, pěstování, sklízení či zpracování. Níže popsané postupy zůstávají v platnosti☺ 1.Jsme ukázková přírodní zahrada 2. Údržba zahrady – pletí - probíhá manuálně s využitím potenciálu dětí, kolektivu a rodičovské komunity 3. Kompostujeme bioodpad v tříkomorovém kompostéru 4. Ke hnojení používáme tzv. žížalí čaj získaný vermikompostováním 5. Kalifornské žížaly krmíme kuchyňským bioodpadem 6. Nepoužíváme rašelinu, jejíž těžba je devastující pro životní prostředí 7. O způsobech hospodaření na školní zahradě informujeme širší komunitu v místě, i při komunitních akcích nebo na webu školky 8. Nepoužíváme žádné pesticidy, ani kapalné hnojivo konvenčních výrobců
Na školní zahradě pěstujete nejrůznější plodiny. Jak je pak s dětmi zpracováváte?
Děti v centrech vaření pravidelně připravují recepty podle grafického návodu a podle slovního pokynu. Podílejí se na přípravě občerstvení pro komunitní akce - pro prarodiče a rodiče na zahradě letos pekli štrůdl, buchtu na plech, perníkové mlsání, připravily pomazánky z dýně. Dále pomáhaly zajišťovat občerstvení na svatomartinské slavnosti. Úrodu zpracovávají formou dílčích kroků na celém procesu zpracování - sklizeň, omývání, konzervování mrazem nebo zavařením (dávají do skleniček apod.). Děti všechny činnosti s vařením velmi baví a jsou velmi využívány. Vaří i jako doplnění při vzdělávání v denních činnostech, např. v pohádce O Červené Karkulce pekly bábovku, vyráběly z řepy červené "víno" (nápoj řepa a jablka), u pohádky Otesánek pekly zdravé müsli … Vaření nás zkrátka provází po celý rok.
Jste známí svým školním farmářským trhem…jaké další akce pro rodiče dětí a veřejnost pořádáte?
Probíhaly a probíhají standardní a tradiční aktivity s naší rodičovskou a sousedskou komunitou, které posilují zájem o dění ve školce a zároveň podporují osvětu obyvatel: - S rodiči a prarodiči na zahradě jaro a podzim - Jarní bylinkový workshop - Úklidové akce našeho prostředí (kampaň Ukliďme svět) - Farmářské trhy a svatováclavské slavnosti - Svatomartinské slavnosti - Víkend otevřených zahrad - Webinář Jak vtáhnout rodiče do dění školky (přes fb profil nejen pro rodiče)
Děkujeme za rozhovor.
Za Skutečně zdravou školu se ptala Karolína.