Jak se dělá Skutečně zdravá škola v MŠ Pastelka Roudnice nad Labem
Mateřská škola Pastelka z Roudnice nad Labem je v programu Skutečně zdravá škola zaregistrována již od roku 2016. Bronzový certifikát získala až nyní, po bezmála sedmi letech v programu. Vyzpovídali jsme koordinátorku Gábinu Jankovou, iniciátorku mnoha změn ve školce, které téma zdravého stravování přirostlo k srdci.
Jak náročné to bylo?
Mám opravdu velkou radost, že se povedlo splnit vše, co bylo potřeba, abychom se stali Skutečně zdravou Pastelkou. Nastoupila jsem do školky v době, kdy již školní stravování plnilo řadu kritérii programu. Potřebovala jsem ale nějaký čas k získání představy, jakým způsobem můžeme skutečně zdravou školku provozovat, a jak dokážeme její myšlenku přiblížit dětem a rodičům. V době, kdy jsem se rozhodla, že dotáhneme naše úsilí k ocenění bronzovým certifikátem jsem měla před sebou ještě opravdu hodně práce. K mnoha změnám a iniciativám bych bez programu SZŠ asi neměla odvahu. Mnoho informací jsem dlouho čerpala během konferencí SZŠ od odborníků napříč tématem a příkladů z praxe. Cestu jsem ale pro naši školku hledala vlastní.
Další prověrkou, kterou jste podstoupili při plnění kriterií Kvalita jídla a místo jeho původu byla analýza školní kuchyně včetně monitoringu soli. Jak jste dopadli?
V našich skladových zásobách se našlo pár potravin, které svým složením nebo zpracováním nevyhovovaly a bylo potřeba je nahradit nebo vyřadit úplně. Na první místě byla velká obava, kde budeme vhodné potraviny nakupovat a jestli nezatížíme ještě více již napjaté rodinné rozpočty navýšením částky za školní stravování.
Začala jsem se věnovat nejprve výběru dalších dodavatelů, kteří mohou dodat čerstvé maso, chléb z kvasu, sypané čaje z ekologického zemědělství, přesnídávky a ovocné šťávy v BIO kvalitě, český mák a kmín. O pomoc jsem požádala i rodiče, aby věnovali dětem přebytky ze zahrádek. Dodavatelem brambor, cibule a česneku pěstovaných na nedalekých polích se stal jeden z rodičů. Podpořil nás i místní sadař, který naší školce věnoval mnoho bedýnek jablíček během loňské podzimní sklizně.
Následoval proces odsolování, které jsme dostaly do takových hodnot, které byly s podivem i pro nás. Zjistily jsme, že některé potraviny jsou přirozeně slané a není potřeba je solit vůbec, jiné jsme solily opravdu málo, zvláště pak těstoviny, brambory a drůbeží maso. Naše kuchařka Káťa Petrová dokázala všechna jídla vychutit a upravit tak, že byla našimi dětmi velmi dobře přijata.
Nezbytnou podmínkou plnění kriterií je i využití školní zahrady. Co jste podnikli?
Káťa Petrová mi později pomáhala i s nápady na školní zahrádku, což bylo naprosto úžasné. Měla jsem určitě pocit, že nás společné úsilí motivuje k další práci. Přidala i nápad na svačinku, kterou si u nás ve školce děti občasně připravují sami, kdy si tentokrát oloupaly uvařené vajíčko a ozdobily jím toastík se smetanovým sýrem a posypaly pažitkou. Některé děti uvařené vajíčko držely vůbec poprvé v ruce.
Školka je komunitní jednotka, první rozšíření rodinného kruhu… svým přístupem může ovlivnit a motivovat rodiče k zařazování zdraví podporujících návyků. V programu SZŠ by měla úzce spolupracovat s rodiči. Jak se toto podařilo?
Spolek PRO Pastelku se rodil asi úplně nejdéle, dlouho jsem přemýšlela, jak ho uchopit, aby byl života schopný, a naplňoval naši vizi o spolupráci s rodiči.
Když jsem ho spojila se založením školní zahrádky, další nápady na výlet na farmu nebo do sadu, kurzy vaření, které chystáme na příští rok, a zahradní slavnost jako oslavu podzimní sklizně už přicházely sami. Když jsme s mými nápady seznámila kuchařku Káťu Petrovou a ředitelku školy Danu Kasparovou, byly překvapené, ale podpořily mě svou důvěrou J Poté se začali hlásit ke spolupráci do spolku rodiče našich děti, což bylo ohromně přínosné, a celý nápad to obrovsky pozvedlo. Náročné bylo najít termín realizace ve všech těch akcích, které školka ke konci školního roku pořádá - besídky, výlety nebo školka v přírodě, ale podařilo se to. Rodiče přislíbili sazeničky, semínka, ovocné keříky a hlavně svou účast. Poslední, co zbývalo dořešit, byla zemina. Jeden z tatínků ve spolku mě odkázal na Roudnické technické služby s nápadem, že by nám mohli potřebné množství zeminy věnovat, a ještě přivést. To se opravdu podařilo a přípravy na založení zahrádky byly tak kompletní. Původní záhony jsme rozebrali a postavili v přední části zahrady čtyři vyšší. Okolo jsme pak zasadili ovocné keře. Podařilo se tak oddělit naší zahrádku od herních prvků na zahradě. Přidaly jsme zdravou svačinku, abychom dětem přiblížily, jaká zelenina nám na naší zahrádce vyroste. Zeleninu děti s kuchařkou Káťou očistily, nakrájely a připravily z ní i pomazánky. Paní učitelka Mirka Žeberová, kterou jsme do Spolku PRO Pastelku přizvaly, a která děti ve školce dlouhodobě kreativně motivuje do jídla, ozdobila zeleninou s dětmi namazané toastíky jako smajlíky. Skřítka ZAHRADNÍČKA, kterého nám darovala paní učitelka Jitka Rosenkrancová, který byl nevyužitý po podzimní výstavě ve školce, děti s paní učitelkou Mirkou oblékly do jarního kabátku. Stráží teď naší školní zahrádku a kabátek mu budou děti měnit podle ročního období. Na mě zbyla realizace a organizace a úžasný pocit ze společné práce a z toho, jak se nám to vše perfektně pospojovalo, a jak to vše krásně funguje.
Ano, týmová práce je v programu SZŠ nezbytná, důležitá ale je i podpora vedení školky ….
Velkou výzvou byly také nástěnky SZŠ v prostorách školky. Věděla jsem, že bych ráda jednu obrázkovou
pro děti a jednu více informativní pro rodiče. Kreslila jsem celý víkend. Paní ředitelka Dana Kasparová s paní učitelkou Lenkou Táborskou se neustále ujišťovaly, jestli nepotřebuji pomoc. Já byla přesvědčená, že to musím dokázat, ale využila jsme jejich rady na vybarvení, kdy můj původní záměr byl technikou, která by pro mou koláž nebyla úplně vhodná. S paní ředitelkou jsme konzultovaly také místo umístění v prostorách školky, ta pak svými specifickými hravými písmeny vytvořila nápisy Skutečně zdravá Pastelka pro obě nástěnky /sítě. Vše jsem chtěla stihnout do termínu zápisů do MŠ. Nástěnky tak pomohly v povědomí o tom, co, jak a proč děláme nejen příchozím rodičům nových dětí, ale i těm stávajícím.
V Roudnici a jejím okolí je určitě mnoho míst, kam s dětmi vyrazit a ukázat jim, jak a co se pěstuje či chová na farmách. Kam jste zamířili?
Nápad na výlet na kozí farmu vznikl na farmářském trhu v Roudnici nad Labem, kde pravidelně nakupuji čerstvé kozí sýry. Napadlo mě se ke stánku vrátit a zeptat se, jestli by bylo možné navštívit farmu s dětmi ze školky. Jindřiška Šancová z Hospodářství pod Strážným vrchem, kde sýry vyrábí, mi vše prozradila. Odkázala mě na video Jídlo s příběhem, kde je zachycena právě jedna taková exkurze malých školáků u nich na farmě v Merbolticích. Obratem jsem informovala paní ředitelku, která mi hned poptala dopravu, a dovolila mi vše zařídit. S dětmi jsme do života na farmě nakoukly na konci června. Jindřiška se svým mužem Ondrou zapojili děti do práce: nechali je krmit slepičky, ukázali jim, jak se starají o kozy a zapojili je do ranního dojení. Přiblížili dětem svůj život na farmě, kde respektují jeden druhého a žijí v souladu s přírodou. Jindřiška dětem také ukázala, jak vyrobí z teplého mléka máslo. Ve školce bylo ostatním třídám líto, že byl vypraven jen jeden autobus. Jsem ráda ale, že se v kalendáři farmy, dopravce i školky podařilo najít alespoň jeden termín do konce školního roku. Další děti o nic nepřijdou, pojednou na kozí farmu příští rok.
Váš příklad dobré praxe ve stravování inspiroval zástupce nedaleké obce ….
Zastupitelé obce Nelahozeves kontaktovali naší paní ředitelku s tím, že plánují změnu školního stravování a zaujala je naše práce. Paní ředitelka přizvala ke společnému setkání i mě. Zastupitelé obce Nelahozeves nám prozradili, že sledují naše jídelníčky, a že by se rádi dozvěděli, jak a v jakém časovém horizontu jsou změny ve školním stravování, které by chtěli nastavit realizovatelné. S nimi přijela i vedoucí školní jídelny, která byla novou posilou školního stravování, a kterou chtěli zastupitelé seznámit prostřednictvím naší školky s programem SZŠ. Plánují navýšit kapacitu v rámci výstavby prostor pro 2. stupeň ZŠ a vytvořit školní restauraci, ve které by se měli možnost stravovat i další strávníci z obce. Zajímali se především o přijetí změn dětmi a dospělými a o potraviny, které pro školní stravování vybíráme. Bylo to zrovna v době, kdy jsme odsolovaly na základě analýzy školní kuchyně, takže jsme se bavili i o složení pečiva, ale i jiných zpracovaných potravinách a nevhodných aditivech v nich. Paní vedoucí školního stravování poptávala způsob, kterým motivovat kuchařky k tomu, aby začaly ke stravování přistupovat jinak. Určitě jsme jim program SZŠ doporučily, mohl by pomoci s povědomím o zdravém stravování a přijetím změn s tím spojených. V Nelahozevsi mohou tak přispět k dobrému jménu školního stravování a zdraví dětí, kterým bude připravována pestrá, plnohodnotná a vyvážená strava z čerstvých surovin. Opět úžasný pocit, že naše práce inspiruje ke změně další. Starosta obce, který nás navštívil napsal oficiální cestou dopis starostovi města Roudnice nad Labem, kde děkoval za přijetí ve školce, za sdílení zkušeností, a za velkou inspiraci ke změně školního stravování.
Gábino, co vám dělá největší radost?
Radost je pro mě, když vidím děti, jak zapáleně loupou nebo krájí zeleninu, ovoce. Společně míchají směs
na koláč a přidávají a poznávají jednotlivé suroviny, jak voní, vypadají, jak chutnají, a co z nich můžeme připravit. Jak si mohou vzájemně pomáhat, společně tvořit, mít radost z povedené práce. Je to radost z okamžiku, kdy jsme děti zaujaly. Ať už jsme společně pekli chleba, voňavé perníčky, tvořili cukrátka z pomeranče nebo jablíčka a sušeného ovoce a oříšků nebo společně připravovali svačinku.
Z nadšení dětí, které se staraly o školní zahrádku, sázely bylinky, zalévaly a ochutnávaly jahůdky nebo rajčátka, poznávaly vůni bylinek a vyprávěly o školní zahrádce doma rodičům, kteří nám nosili další sazeničky. Poznávání přírody a života člověka v ní je pro děti velmi důležité, a našim malým velkým úsilím věřím přispějeme k tomu, abychom naučili děti přírodu chránit a respektovat.
Dokážeme teď nabídnout dětem kvalitnější potraviny, našimi dodavateli jsou přímo sadaři a zemědělci, mlékárna, která zpracovává mléko z chovů v našem okolí, vejce kupujeme podestýlková, odebíráme čerstvé maso a pečivo z pekárny. A rádi bychom pokračovaly ještě dál a motivovaly rodiče našich dětí, aby přemýšleli o původu a složení potravin, a vybírali si ty čerstvé. Za stejný čas a stejné prostředky tak nabídnou dětem mnohem víc. A jak ze skutečných surovin uvařit snadno skutečně chutné jídlo pro celou rodinu jim prozradíme v naší školce na kurzech vaření.
Děkujeme za rozhovor.
Za Skutečně zdraovu školu se ptala Karolína.