Jak se dělá Skutečně zdravá škola – díl 1
Za seriálem na pokračování JAK SE DĚLÁ SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLA stojí rodiče. A jejich dotazy …co můžeme udělat pro to, aby i ta naše škola byla skutečně zdravá?
Pojďte s námi sdílet příběhy škol a školek, které si cestu vyšlapaly. Každá jinou, tu svoji.
Příběh první – MŠ Řestoky
Jestli očekáváte návod v krocích od jedničky do desítky, musím Vás zklamat, pronesla ředitelka Dáša Krčilová. Takový návod opravdu nemám a ani jsem jej nikdy neměla.
Naše cesta začala v roce 2011, kdy jsme využili nabídku vzdělávání pro pedagogy a kuchařky MŠ, které organizovalo Ekocentrum Paleta Pardubice, kde jsme načerpali postupně všichni zaměstnanci mateřské školy základní teoretické i praktické dovednosti s pro nás doposud novými potravinami a jejich kombinacemi v nových recepturách. S tehdejší paní kuchařkou, zvyklou vařit poctivé smetanové omáčky zahušťované moukou a polévky dochucované Vegetou, která čas od času využívala i mražené polotovary, bylo zavedení každé novinky obrovský úspěch. Nejlépe fungovalo, když byla vyslaná na workshop, kde mohla nahlédnout pod pokličku jiné školní kuchyně, vidět postup, ochutnat a účastnit se výroby pokrmu.
V té době do mateřské školy docházely děti ze dvou rodin, kde maminky alternativně vařily – používaly ve své kuchyní suroviny pro přípravu pokrmů, které my zrovna do stravování zaváděli. A tak jsme si začali měnit recepty, ochutnávali jsme a dávaly současně ochutnávat i rodičům dětí.
A kuchyně se mi měnila i doma. Můj syn se rozhodl jíst vegetariánskou stravu - kombinace například čočky, cukety s Garam Masala kořením a kokosovým mlékem a i další luštěninové recepty, které vařil, jsem nosila ochutnávat naší paní kuchařce, která uznala, že se to dá jíst a překvapivě po vyzkoušení ve více kombinacích chutnají i dětem.
Příkladem toho, že je třeba vytrvat a hledat vhodné kombinace potravin, je chlapec, který k nám nastoupil v 5ti letech z rodiny, nechtěl téměř nic jíst, na otázku, co má rád a co jí doma, odpověděl: “ Párky a Coca-colu“. Dnes si s chutí přidával čočkovou sekanou a paní kuchařce vysekl do výdejového okénka poklonu: „ Bylo to moc dobrý, paní kuchařko“.
Zeleninu u nás děti začaly více jíst až v momentě, kdy paní kuchařka nakrájela více druhů zeleniny na talíř a děti si mohly samy vybrat a vzít si tolik, kolik chtěly. Pitný režim byl také zaveden samoobslužně.
Současně jsme měnili i naši školní zahradu a výpěstky z ní používali k ozdobování pokrmů – většinou svačinek. A protože zahrada potřebuje údržbu, přizvali jsme rodiče, prarodiče, kteří nám náš plán přebudovat zahradu jako velkou interaktivní učebnu, pomohli splnit.
V té době k nám dával děti jeden tatínek, který se nadchl vizemi naší školky a komunitní myšlenkou a stal se spolu s ostatními rodiči realizátorem téměř všech našich velkých plánů a nápadů.
Každá společná akce končila posezením, povídáním, rodiče se na ní vzájemně seznámili a navázala se mnohá nová přátelství, také se na takových akcích řešily recepty a maminky, babičky napekly nebo poslaly domácí koláče, či perník, bábovku.
A protože plůtek u venkovní kuchyňky z větví za čas zchátrá, záhon vypletený z vrbového proutí se rozpadá, kompost je třeba přeházet a balíky ze slámy na slámové bludiště vyměnit za nové – je spousta příležitostí se znovu sejít a pobýt spolu.
Od roku 2014 pracujeme v naší mateřské škole podle principů vzdělávacího programu Začít spolu a dáváme tak dosavadnímu způsobu práce rámec, který zaštiťuje společnost Step by Step, postavená na principech, o které se můžeme opřít a která dává naší cestě pevný program a zastřešení.
Školní zahrada, komunitně tvořená dostává certifikát Ukázková přírodní zahrada a my získáváme další propojení s mateřskými školami, které využívají svoji zahradu jako venkovní učebnu, kam přenášíme mnohé vzdělávací aktivity, potkáváme se zde při práci či slavnostech s rodiči dětí, odborníky při přednáškách, bývalými žáky a místní komunitou.
Často se k nám přijdou po letech podívat bývalí žáčci s rodiči, aby se podívali, jak třeba roste jabloň, kterou zde před lety při projektu Jedlá zahrada vysadili, či keřík a jak vypadá záhon, který pomáhali vyrobit.
Program Skutečně zdravé školy, se kterým souzníme a ve kterém jsme zapojení od roku 2016 je pojítkem všech našich dosavadních aktivit – zdravého stravování, participace dětí, rodičů, prarodičů při cestě potraviny na náš stůl, přírodně založené zahrady, ve které probíhá společné vzdělávání napříč všemi směry a generacemi. Poznáváme regionální potraviny a jejich producenty v blízkém okolí školky, zařazujeme je do jídelníčku, navštěvujeme s dětmi farmy. Širší veřejnost seznamujeme prostřednictvím ochutnávek a prezentací jejich výrobců na našich slavnostech.
Tak asi takhle se to dělá u nás. Mateřská škola v malé obci není jen vzdělávací instituce. Jsme komunita, společenství lidí, které spojuje týmový duch a dobré vztahy. V takovém prostředí se hezky tvoří a pracuje.
Bc. Dagmar Krčilová,
ředitelka Mateřské školy Řestoky, držitele Stříbrného certifikátu Skutečně zdravá škola