Inspirujte se Shokuiku: Japonská cesta k udržitelnému a ohleduplnému stravování

15. 8. 2024
Skutečně zdravá škola

Ve světě, který se stále více zabývá otázkami zdraví, udržitelnosti a opětovného spojení s přírodou, nabízí jedinečný japonský přístup ke vzdělávání v oblasti stravování – známý jako „Shokuiku“ - účinný model, který stojí za to prozkoumat. Na rozdíl od tradičních názorů na vzdělávání v oblasti výživy, které se často zaměřují pouze na živiny a kalorie v potravinách, Shokuiku zaujímá mnohem holističtější přístup. Do každodenního života, zejména prostřednictvím školních programů, začleňuje poznatky o udržitelnosti, kultuře a respektu k životnímu prostředí.

Co je Shokuiku?

Shokuiku je víc než jen vzdělávání o jídle. Je to komplexní filozofie, která se točí kolem konceptu uvědomělého stravování a života. Samotný termín je odvozen z japonských slov „šóku“ (jídlo) a „iku“ (výchova) a jako národní program byl oficiálně zaveden japonským základním zákonem o Shokuiku v roce 2005. Jeho kořeny však sahají mnohem hlouběji a vycházejí z tradičních japonských hodnot vděčnosti, střídmosti a vzájemné propojenosti všeho života.

Ve své podstatě Shokuiku podporuje pochopení celého cyklu potravin – od výroby až po spotřebu – a uvědomění si vztahů mezi jídlem, lidmi a životním prostředím. Podporuje jednotlivce v tom, aby si vážili úsilí, které je vynaloženo na výrobu potravin, kulturních tradic, které ji obklopují, a významu udržitelných postupů. Nejde jen o soubor pouček vyučovaných ve školách, ale o způsob myšlení, který prostupuje každodenním životem.

Zásady Shokuiku

Shokuiku je založeno na několika klíčových principech, které společně vytvářejí základ zdravého a udržitelného životního stylu:

  • Rozumné stravování a vděčnost: V Japonsku je běžné říkat před jídlem „itadakimasu“. Tato věta vyjadřuje vděčnost nejen za samotné jídlo, ale i za všechny, kteří se podílejí na jeho dodání na stůl – od zemědělců a rybářů až po kuchaře a obsluhu. Shokuiku zdůrazňuje tuto vděčnost a učí děti, aby si uvědomovaly celý proces přípravy jídla.
  • Udržitelnost a úcta k přírodě: Shokuiku vštěpuje hodnotu udržitelnosti při výrobě a konzumaci potravin. Děti se učí o dopadu výběru potravin na životní prostředí, o důležitosti snižování množství odpadu a o tom, jak je výroba potravin propojena s přírodními cykly. Učí se respektovat přírodu a zvažovat dlouhodobé důsledky svých stravovacích návyků.
  • Vnímání kultury: Jídlo je hluboce spjato s kulturou a Shokuiku toto spojení zdůrazňuje tím, že děti učí o tradičních japonských potravinách a zvycích souvisejících s jídlem. To zahrnuje vše od pochopení sezónní povahy japonské kuchyně až po účast na tradičních slavnostech spojených s jídlem. Poznáváním kulturního dědictví si žáci hlouběji uvědomují svou identitu a význam jídla v ní.
  • Vyvážená výživa: I když Shokuiku přesahuje tradiční zaměření na výživu, stále zdůrazňuje význam vyvážené stravy. Děti jsou vedeny k informovanému výběru potravin, které podporují fyzické zdraví. To zahrnuje lekce o výhodách konzumace rozmanitých potravin, porozumění velikosti porcí a uvědomění si důležitosti jednotlivých složek pokrmů.

Shokuiku ve školách: Každodenní výuka

Shokuiku není jen teoretický koncept, ale aktivně se uplatňuje ve školách po celém Japonsku. Učební plán je navržen tak, aby se výuka o jídle stala nedílnou součástí každodenní výuky a aby se výuka ve třídě prolínala s praktickými zkušenostmi.

Jak je Shokuiku uváděno do života v japonských školách:

  • Program školních obědů: Školní stravování je ústřední součástí výuky Shokuiku. Na rozdíl od mnoha zemí, kde je školní stravování zajišťováno externími dodavateli nebo je na něj kladen menší důraz, je v Japonsku školní oběd považován za klíčový vzdělávací nástroj. Jídelníčky jsou pečlivě plánovány tak, aby poskytovaly vyváženou výživu a zároveň odrážely sezónní suroviny a tradiční pokrmy. Žáci se podílejí na servírování jídel a jsou povzbuzováni k tomu, aby snědli vše, co mají na talíři, čímž se podporuje kontrola porcí a snižování plýtvání potravinami.
  • Pěstování a výuka vaření: Mnoho škol má zahrady, kde žáci pěstují zeleninu a učí se o zemědělství. Tyto aktivity pomáhají studentům pochopit, odkud jejich potraviny pocházejí a jaké úsilí je třeba vynaložit na jejich výrobu. Kromě toho se žáci v hodinách vaření učí základním kulinářským dovednostem, přípravě zdravých jídel a kulturnímu významu různých potravin. Tyto praktické zkušenosti posilují poznatky získané ve třídě.
  • Zapojení komunity: Shokuiku přesahuje hranice školy a zasahuje do širší školní komunity. Školy často spolupracují s místními zemědělci a výrobci potravin, aby žáci získali širší pohled na potravinový systém. Běžné jsou exkurze na farmy, do rybářství a potravinářských závodů, které studentům umožňují na vlastní oči vidět, jak se potraviny pěstují, sklízejí a zpracovávají. Toto propojení s komunitou pomáhá posílit porozumění dětí potravinovému řetězci a významu podpory místních udržitelných potravinových systémů.
  • Environmentální výchova: Environmentální témata se prolínají celým učebním plánem Shokuiku. Studenti se učí o dopadu plýtvání potravinami, důležitosti recyklace a environmentálních výhodách konzumace potravin z místní produkce. Propojením potravinové výchovy s péčí o životní prostředí pomáhá Shokuiku vychovávat generaci ekologicky uvědomělých občanů, kteří chápou širší důsledky svého výběru potravin.
  • Kulturní oslavy a sezónní potraviny: Například během oslav Nového roku se žáci mohou učit o tradičních japonských novoročních jídlech, jako jsou mochi (rýžové koláčky) a osechi (speciální pokrmy připravované k tomuto svátku). Tím se učí nejen o jídle, ale také o kulturním a historickém významu těchto zvyků.

Vliv Shokuiku

Účinky Shokuiku jsou hluboké a dlouhodobé. Zavedením těchto konceptů v raném věku vychovávají japonské školy generaci, která si cení zdraví, udržitelnosti a kulturního dědictví. Lekce získané prostřednictvím Shokuiku přesahují hranice třídy a ovlivňují životy studentů ještě dlouho poté, co opustí školu.

Koncept Shokuiku slouží také jako vzor pro ostatní země, které chtějí reformovat svůj přístup ke vzdělávání v oblasti stravování. S rostoucími obavami z obezity, zhoršování životního prostředí a ztráty kulturních tradic nabízejí holistické principy Shokuiku způsob, jak tyto problémy řešit komplexně.

Program Skutečně zdravá škola je založený na obdobných principech „Celoškolního přístupu ke stravování“. Tyto principy nadále rozvíjíme v rámci evropského projektu SchoolFood4Change.

Poučení pro všechny

Japonský program Shokuiku je silnou připomínkou toho, že jídlo je víc než jen obživa. Je to spojení s kulturou, přírodou a komunitou. Přijetím některých zásad programu Shokuiku můžeme všichni směřovat k ohleduplnějšímu a udržitelnějšímu způsobu života. Ať už se jedná o to, že si budeme vážit toho, odkud naše potraviny pocházejí, že budeme snižovat množství odpadu nebo že si osvojíme naše kulturní tradice v oblasti stravování, Shokuiku nabízí lekce, které mohou inspirovat pozitivní změny v našem každodenním životě.

Má však Shokuiku význam i mimo pouhý popis Japonska? Věříme, že ano. Shokuiku nepovažujeme pouze za něco, co dělají Japonci, ale za potenciálně důležité pro řešení společných problémů na globální úrovni. Začněme bližším pohledem na obezitu, globální problém, který dnes zabíjí více lidí než podvýživa (Světová zdravotnická organizace [WHO], 2021). V posledních třech desetiletích došlo prakticky ve všech zemích k nárůstu míry dětské obezity v důsledku široké dostupnosti levných zpracovaných potravin. Nárůst v Japonsku byl však nejmenší ze všech vyspělých zemí OECD.

Zdroj: Jeremy Rappleye, Hikaru Komatsu & Suzuka Nishiyama (24 Jan 2024): School food, sustainability, and interdependence: learning from Japan’s Shokuiku?, Oxford, Review of Education, DOI: 10.1080/03054985.2023.2296097

Zpět na výpis