Mezinárodní den školního stravování: Je potřeba „celoškolní přístup ke stravování“.
Každý rok využívají mnohé evropské organizace a instituce Mezinárodní den školního stravování, který se koná 9. března, ke zvýšení povědomí o důležitosti poskytování zdravých a udržitelně získaných školních obědů pro děti.
S novou krizí životních nákladů, která ovlivňuje přístup a dostupnost potravin, a s tím, že jedno ze tří dětí v Evropě trpí obezitou nebo má nadváhu, je letošní téma „Naše měnící se potraviny - metody, jídelníčky a obědy", zaměřeno na potřebu věnovat pozornost tomu, jaké pokrmy se podávají ve školních jídelnách, a zdůrazňuje nutnost "celoškolního přístupu ke stravování".
Školy mohou, kromě změny receptů a surovin přijmout další související změny a úkoly, aby zajistily, že děti mají přístup k udržitelnému stravování a rozvíjejí zdravé stravovací návyky.
V České republice se některé školy zapojily do projektu SchoolFood4Change, financovaného Evropskou unií, který šíří novou kulturu stravování prostřednictvím „Celoškolního přístupu ke stravování“ (Whole School Food Approach - WSFA). Skutečně zdravá škola podporuje zapojené školy a pracovníky jejich školních jídelen, kteří zkoušejí nové způsoby přípravy školních pokrmů.
Projekt SchoolFood4Change spolupracuje s více než 3 000 školami, které jsou podporovány 43 organizacemi v 12 zemích, což vytváří evropskou podpůrnou síť, kde se mohou školy navzájem inspirovat, sdílet osvědčené postupy, rady a zkušenosti. V době rostoucích cen potravin, životních nákladů a klimatické krize je poskytování zdravých a udržitelných školních pokmrů a adekvátní vzdělání v souvisejících tématech, jako je místní kultura jídla a udržitelná produkce potravin, stále důležitější. Proto se mnoho škol rozhodlo využít příležitosti a zapojit se do projektu.
Zapojené školy mají nyní za úkol realizovat „Celoškolní přístup ke stravování", což vyžaduje týmovou práci a zapojení personálu školy - včetně učitelů, kuchařek, žáků a rodičů. Aby byla školám a místním orgánům poskytnuta co nejlepší podpora, odborníci projektu SchoolFood4Change vyvinuli směrnice a koncepty, které doprovázejí procesy změn ve školách. Cílem je umožnit školám nabízet a propagovat zdravé a udržitelně získávané potraviny a umožnit žákům, aby si volili zdravá jídla.
Školy mohou hrát klíčovou roli při změně stravovacích návyků a vzdělávání dětí o výživě a spotřebě potravin. Je tedy důležité, aby byly dostatečně podporovány a měly k dispozici potřebné směrnice, které jim umožní nabízet zdravé a udržitelné jídlo pro děti ve všech školách.
Pro další informace a dotazy:
Website: https://schoolfood4change.eu/, https://www.skutecnezdravaskola.cz/schoolfood4change
Twitter: https://twitter.com/Skutecne_zdrava, https://twitter.com/SF4C_Project
Youtube: https://www.youtube.com/@schoolfood4change
O projektu SchoolFood4Change
Do projektu je zapojeno 14 místních samospráv: Budapešť, Maďarsko; Kodaň, Dánsko; Essen, Německo; Gent, Belgie; Leuven, Belgie; Lyon, Francie; Malmö, Švédsko; Milán, Itálie; Nuoro, Itálie; Norimberk, Německo; Tallinn, Estonsko; Umeå, Švédsko; Vídeň, Rakousko; Viimsi, Estonsko a dva regiony: Dordogne, Francie a Valencie, Španělsko. Mezi přidružené projektové partnery patří Antverpy (BE), Madrid (ES), Nitra (SK), Zaragoza (ES), okres Rača (SK), obce Schaerbeek (BE), Bagno a Ripoli a Cuneo (IT). Výzkumným partnerem je Universita Rijeka, Chorvatsko.
Oficiální podporu projektu poskytly klíčové evropské a národní instituce, například Rakouské ministerstvo zemědělství, regionů a turismu, Rakouské ministerstvo pro ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie a Rakouské ministerstvo sociálních věcí, zdravotnictví, péče a spotřebitelské ochrany; Španělské ministerstvo zdraví; Německé ministerstvo potravin a zemědělství; Slovenské ministerstvo vzdělávání, výzkumu a sportu; Ministerstvo životního prostředí a potravin Dánska; Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR; Ministerstvo životního prostředí Estonska; Státní zdravotní ústav ČR.
Cílem projektu SchoolFood4Change (SF4C) je zapojit školy jako katalyzátory transformace potravinového systému směrem k chutné a zdravé stravě pro lidi i planetu. Proto 43 organizací z 12 evropských zemí, koordinovaných organizací ICLEI - Local Governments for Sustainability, svolává k jednomu stolu všechny relevantní aktéry v oblasti školního stravování: od studentů, rodičů a učitelů, přes zemědělce, kuchaře a personál jídelen až po odborníky z oblasti udržitelného zásobování potravinami, dietology a místní podniky. Jádrem projektu je trojí přístup, který zahrnuje udržitelné zadávání veřejných zakázek na potraviny, zavádění planetárně zdravé diety a celoškolního přístupu ke stravování. Projekt SchoolFood4Change je financován z programu Evropské unie Horizont 2020. Byl zahájen v lednu 2022 a potrvá čtyři roky.
O Skutečně zdravé škole
Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého a udržitelného školního stravování a vzdělávání o jídle. Usiluje o to, aby si děti jídla vážily, znaly jeho hodnotu, dokázaly si je vychutnat a naučily se, jak vzniká. Do programu se mohou zapojit mateřské, základní i střední školy. Program má prokázaný pozitivní vliv na zdraví dětí, jejich schopnost učit se a na udržitelnost stravování ve školách a na rozvoj regionu. Čerpáme z prověřených zahraničních zkušeností.
Školy se pokoušejí o získání bronzové, stříbrné a zlaté medaile za splnění kritérií programu Skutečně zdravá škola. O roku 2015 se do programu zapojilo 503 škol z celé České republiky a 83 z nich již splnilo bronzová kritéria, 19 škol splnilo stříbrná kritéria a 3 školy splnily zlatá kritéria programu.
Ve Skutečně zdravých školách je v žácích rozvíjena iniciativa a podnikavost, aktivně se například zapojují do tvorby jídelníčků, snaží se o zlepšení prostředí jídelny, organizují školní farmářské trhy, učí se základům přípravy pokrmů a pěstitelské dovednosti. Díky návštěvám na farmách si žáci uvědomují souvislosti mezi produkcí
a spotřebou potravin a stavem životního prostředí, získávají úctu k práci zemědělců. Aktivně se zapojují do řešení problematiky plýtvání potravinami, kompostování, nákupu potravin zblízka či zhodnocování místních kulinárních tradic. Vzdělávací aktivity jsou místně ukotvené, využívají neformální vzdělávací metody zaměřené na zážitky, participaci a spolupráci žáků, často probíhají projektovou formou, vedou žáky k podnikavosti v oblasti trvalé udržitelnosti a rozvíjejí jejich klíčové kompetence a praktické dovednosti.
Program nabízí otevřený participativní proces vzdělávání - zapojení všech aktérů od žáků, učitelů, vedení školy, kuchařek, rodičů, zřizovatelů až po místní podnikatele a členy okolní komunity. Školy se aktivně zapojují do komunitního života obce. Aktivní zapojení rodičů umožňuje vedení školy získat zpětnou vazbu a zajímavé nápady.
Pozitivní přínos programu byl potvrzen ziskem první ceny v rámci nezávislého ocenění Ceny SDGs, které uděluje Asociace společenské odpovědnosti ve spolupráci s Českou rozvojovou agenturou, Ministerstvem průmyslu
a obchodu, Ministerstvem zahraničních věcí a Ministerstvem životního prostředí pod záštitou Informačního centra OSN v Praze a UN Global Compact v Česku. Program Skutečně zdravá škola naplňuje 15 ze 17 Cílů udržitelného rozvoje OSN, mj. „Zdraví a kvalita života“, „Kvalitní vzdělávání“, „Odpovědná výroba a spotřeba“ a „Klimatická opatření“. Více na: http://www.skutecnezdravaskola.cz/.
Tento projekt byl financován z programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizont 2020 na základě grantové smlouvy č. 101036763. Výhradní odpovědnost za obsah nesou partneři projektu SchoolFood4Change. Obsah nemusí nutně odrážet stanovisko Evropské komise. Komise není odpovědná za jakékoli použití informací v tomto dokumentu.