ZAMĚŘILI JSME SE NA OSVĚTU RODIČŮ
Informovanost rodičů o zdravém stravování je velmi důležitým kritériem, aby celá práce padla na úrodnou půdu. Proto jsme se rozhodli jednou za měsíc organizovat setkání na různá témata, kde se rodiče dozvědí, jak vnímat stravu v kontextu jednoho celého dne. Které potraviny volit v chladných dnech a kterým se vyhnout. Dotkli jsme se také tématu mléčných výrobků. Přestože jde o kontroverzní téma, tak myslím, že je důležité, aby rodiče vybírali skutečně vhodné mléčné výrobky a aby to s nimi v období viróz příliš nepřeháněli. Vhodné je rodiče vést k částečné záměně kravských výrobků za ovčí a kozí.
Také mluvíme o škodlivosti pšenice a vhodných náhradách, které jsou jednoduše proveditelné. Například použití mouky pohankové, špaldové, rýžové. Informace propojujeme se školním jídelníčkem, kde jsme také pšeničnou mouku výrazně omezili.
Důležitou součástí přednášky jsou informace o tom, jak nás které potraviny ovlivňují z pohledu tepelného působení. Tento pohled sice vychází z konceptu tradiční čínské medicíny, ale odráží sezónnost potravin. Je to takové propojení východního a západního pohledu na výživu a těmito principy se mohou rodiče inspirovat v průběhu proměny ročních období. Celý koncept je poměrně jednoduchý a logický. Například ovoce a zelenina, které se k nám dováží z jižních zemí, kde mají většinu roku teplo, není vhodná pro nás v období zimních dní, protože tyto druhy ochlazují naše tělo. Principy tepelného působení potravin lze hezky aplikovat při viróze, rýmě, horečce. Zde se použití potravin liší podle toho, jestli v těle převládá chlad nebo horko.
Tento týden jsme měli téma „Nachlazení z pohledu výživy“ a v prosinci nás čeká téma „Jak sestavit jídelníček.“ Zde bych ráda předala rodičům informace, jak vnímat jídelníček v kontextu celého dne a jak jednoduše a efektivně zvýšit nutriční hodnotu potravin.
Projdeme si celý den od snídaně až po večeři. Řekneme si vhodné i nevhodné příklady jídelníčku. Celý koncept směřuji tak, aby měli rodiče ucelený pohled na zdravou stravu a aby v měli čas vše aplikovat v běžném životě. A to se dá učinit, pouze pokud mají mezi přednáškami dostatek prostoru na převedení informací do praxe.