VZDĚLÁVÁME DĚTI VE VÝŽIVĚ KAŽDÝ DEN
Každý den si s dětmi čteme jídelníček a povídáme si o jednotlivých potravinách. Děti tak získávají představu o tom, z čeho je jídlo složeno a k čemu jsou jednotlivé potraviny dobré. Vysvětlujeme si, že je dobré jíst těstoviny i s omáčkou, protože těstoviny samotné mají malou výživovou hodnotu (naše omáčky od bistra inspirace obsahují mixovanou zeleninu, luštěniny, bylinky a rýžovou mouku namísto pšeničné, často také olivový olej místo rafinovaného rostlinného oleje).
Díky tomu, že děti získávaní informace z čeho jsou suroviny vyrobeny, získávají větší důvěru k jídlu. Například bylo pro děti překvapivé, že kuskus jsou vlastně těstoviny a že tempeh není maso.
Denně s kolegyněmi a výdejnou konzultujeme, jak moc děti jídlo jedly a podle těchto zjištění přihlížím k výběru jídla na další dny. Tím se snažíme snížit plýtvání. Dětem vyhovují jídla, u kterých vidí jednotlivé potraviny odděleně (například maso, brambory, zeleniny). Děti nemají moc rády jídlo, do kterého nevidí (například zapečené nákypy, směsi rýže zeleniny, luštěnin). Luštěniny se snažím volit, tak aby byly součástí polévky, omáčky nebo kaše, a to nejlépe v mixované formě, kde nejsou vidět. Tato metoda se mi osvědčila. Pokud je k obědu jídlo, které obsahuje netradiční suroviny, jako je tempeh, tofu atd., tak toto jídlo volím v den kdy je oblíbená polévka. Nestane se nám tak, že by dítě mělo hlad. Při výběru se snažím kombinovat jídla méně tradiční, s těmi co děti mají v oblibě. Sladká jídla téměř nezařazujeme a to z toho důvodu, že svačiny (alespoň jedna) jsou často laděné do sladké chuti.