Sázení s prarodiči
Země je kouzelnice, vložíš do ní semínko a vykouzlí ti svačinu
Naše školka se zapojila do projektu Skutečně zdravá škola, jejímž programem je vést děti ke zdravému stravování a nám dospělým pomáhá najít cestu, jak to uskutečnit. Například zprostředkováním schůzky dodavatelů zdravé výživy, pěstitelů, farmářů, sadařů a vedoucích školních jídelen, výměnou nápadů jednotlivých škol a školek na zdravá jídla a akce ve školách. V neposlední řadě jde o to, učit děti nejen zdravě jíst, ale dozvědět se o potravinách co nejvíce – o těch, které našemu tělu prospívají, které mu ubližují, kde se vůbec berou, kde a jak rostou a kolik je za tím práce, než se dostanou na náš stůl.
Jednou z dalších aktivit, která nás zaujala, byla celostátní akce Týden s prarodiči na školní zahradě. Jejím cílem bylo předávání pěstitelských zkušeností další generaci. S dětmi jsme se zodpovědně připravili. Sešli jsme se s paní kuchařkou, ta nám navrhla, co by uvítala v kuchyni (petrželku, pažitku, ředkvičky), děti si vymyslely, co rády mlsají ze záhonku (jahody, hrášek, mrkvičku…) a abychom to nezapomněli, vytvořili jsme společně plán, co budeme dělat - myšlenkovou mapu - a děti namalovaly seznam na nákup od nářadí až po sazeničky a semínka. Potom jsme společně vyrazili do místního zahradnictví, nakoupili, co bylo třeba a nedočkavě čekali na vhodné počasí. To nám zpočátku nepřálo, dokonce napadl i sníh a to by se např. jahodám určitě nelíbilo…Nakonec se ale na nás sluníčko usmálo a my se mohli pustit do práce. Babičky a jeden dědeček dorazili v pracovním oblečení, poradili dětem, jak dobře připravit záhonek, aby se tam semínkům dařilo, co pěstovat ze semínka, co ze sazeničky, jak daleko od sebe, jak hluboko do země a na závěr, jak se o to vše starat.
Děti práce bavila a věřím, že tato prožitá zkušenost zůstane dlouho v jejich paměti. Budou pozorovat, kolik práce dá rostlince, než nám vydá svoje plody a to, že je bez naší práce nevydá, to už děti ví. Běžně ve třídách pěstujeme bylinky, zdobíme s nimi svačiny (např. řeřichou), jídla (pažitkou) nebo nápoje (mátou, meduňkou). Pokud dítě zažije celý tento proces (odborně se tomu říká prožitkové učení), zdravou potravinu neodmítá, stává se přirozenou součástí jeho jídelníčku, pocítí sounáležitost s přírodou, úctu nejen k ní, ale i svému tělu, sobě samému. A o to jde v naší Zdravé mateřské škole především.
Zuzana Fajglová