Půdní vrstvy
Učit děti, co a jak v přírodě funguje, musí být komplexní. Když chceme něco vypěstovat a pak to zužitkovat, musím i vědět, v jaké půdě chci, aby to semínko či sazenička rostlo, a čím té půdě můžeme pomoci, aby to bylo v souladu s přírodou.
Naše děti badatelská činnost velmi baví a rády přicházejí věcem na kloub. Když jsme si povídali, proč je důležité odpadky třídit, a co můžou v přírodě jen tak pohozené způsobit, ukázala jsem to dětem na praktickém postupu. Do strachového pytle jsem dala různé druhy odpadků, od plastů, papíru v různé podobě, hliníkové obaly, baterky, hadříky atd. Děti si hrály na žížaly a po prolezení pytlem vyjadřovaly své pocity. Nebylo jim to vůbec příjemné. A tak jsme pak i zkoumaly život žížal, které se živí organickým odpadem. Velmi užitečnou pomůckou nám byl náš vermikompostér. Děti pak zkoušely vytvářet i půdní vrstvy tvořící zem, po které chodíme. Viděly, jak je důležité zem udržovat v čistotě a že odpadky vyrobené člověkem do přírody nepatří. A naopak - co nám příroda dala, to tam zase můžeme zpátky dát (třeba ohryzek v lese vložit do vydloubnuté jamky a přikrýt listím a hrabankou). A při kontaktech se žížalou se zbavují strachu a obav právě tím, že blíže tohoto půdního tvora poznají. A pokud žížalám dáme dobrou potravu, oni nám naoplátku dají přírodní hnojivo (zvaný žížalí čaj) a dobrou půdu pro pětování v truhlíkách. Je to oboustranně výhodné☺.
Více na https://mskamaradnoveveseli.rajce.idnes.cz/Leden_v_Kuratkach_2021/1476871723