projektový den - zdravé svačinky a pitný režim
Zdravé svačinky nejsou pro nás nic nového. Dělat je sami pro sebe nás baví vždycky a hlavně to hned jinak chutná! Nápady na nové kombinace chutí s sebou přivezla na projektový den lektorka Lenka Pokorná v úterý 18. 5.
V první části programu byla řeč o vodě. Ne o té v rybníce, ale o té v našem vodovodním kohoutku a také v našem těle. Odbornice Lenka Pokorná byla mile překvapena, co všechno jsme o vodě už věděli. Proč je důležité pít vodu, kolik je potřeba ji vypít, kudy z těla odchází a proč je důležité pít právě vodu a ne třeba sladké limonády. Na oplátku jsme se od ní dozvěděli, kolik vody je v našem těle, kterými potravinami můžeme množství příjmu vody nahradit a co vše se nám může přihodit, když dostatečně nepijeme. Také jsme si sami změřili pomocí hrnečků a odměrek, co to znamená vypít 1,5 litru tekutiny. Vyzkoušeli jsme, čím si svou dávku tekutin ochutit. To pro nás nebylo nic nového, protože ochucenou vodu už se snažíme pít delší vodu – i přes to domácí okurková “limonáda“ měla velký úspěch! Navíc pro nás šikovný pan školník vyrobil perfektní stojánky na barely s pitím. Panečku! Jak bezvadně se z něj čepuje voda!
V druhé části jsme si sami připravili svačinku. Poznávali jsme různé druhy luštěnin v suchém stavu, v uvařeném stavu jsme je mixovali a také ochutnali. Lektorka Lenka Pokorná nám pomazánku pomohla ochutit. Během doby, kdy jedna část dětí připravovala luštěniny, druhá část dětí připravovala zeleninu. No a pak jsme to všechno snědli. Mňam! A koho neoslovil luštěninový dip, ten si pochutnal na nakrájené zelenině. Té nezbyl ani kousíček.
V třetí části projektového dne jsme si zahráli na potravinový semafor. Proměnili jsme se v dopravní prostředky, které jezdili jen na „zdravé potraviny“. Takže, když paní učitelka zrovna „tankovala“ zmrzlinu, cukr nebo chipsy, všechna auta se kupodivu nedala do pohybu. Ale když změnila „pohonné hmoty“ na jogurt, vodu, ovoce, ryby….panečku, to byla jízda! Pak jsme si ve skupinkách skládali potravinovou pyramidu, do které děti vkládali potraviny nebo obrázky potravin vystřihané z letáků.
A s těmi, které ještě stále chtěli něco tvořit, jsme připravili svěží raw kuličky z kokosového jogurtu a strouhaného kokosu. Byla to moc velká dobrota!
Ani ostatní děti ze školky nezahálely. Ve všech ostatních třídách se rovněž zprovoznil barel na čepování vody. Děti pracovaly s paní učitelkami i s Lenkou Pokornou na tématu o vodě a zdravém stravování – třídily zdravé a nezdravé potraviny, plnily talíře podle modelu „zdravého evropského talíře“, povídaly si o kultuře stolování… Se změnami byli seznámeni i rodiče, kteří se také snaží pozitivně působit na své děti a jejich zdraví.