Příběh jedné mimořádné školky

17. 3. 2025

Motto: Jak jsem na stará kolena „potkal děti“

Od: RNDr. Petr Fořt, CSc, nezávislý expert ve výživě, konzultant, autor

Napadá mne slogan „nikdy neříkej nikdy“. A stalo se. Kdo za to může? Moje dlouholetá známá, v podstatě kolegyně „výživářka“ a kamarádka je výkonnou manažerkou neziskové organizace „Skutečně zdravá škola“ (a školka) (SZŠ). Aktivity SZŠ cílí na inovaci stravování dětí v MŠ a ZŠ.

Jednou z aktivit SZŠ je vyhledávání škol a školek, které si uvědomují nedostatky a rezervy ve způsobu stravování dětí a chápou nutnost konkrétních změn, které jsou součástí kritérií Programu SZŠ. Samozřejmě že mne, odborníka ve výživě, ta kritéria zajímala už proto, že jsem se s nimi měl setkat v reálu při osobní návštěvě jedné ze školek, přihlášených do Programu.

Tak především Program má tři stupně, oceněné při jejich splnění podmínek tzv. certifikáty – bronzovým, stříbrným a zlatým. V podstatě to vnímám jako vyhodnocení kvality stravování školky v kontextu s řadou aspektů, s ním souvisejících. Prošel jsem všechny tři. Ta kritéria jsou velmi náročná. Školka, které se do Programu přihlásí si uvědomuje potřebu změn a musí mít odhodlání zavést je do praxe. Už jen rozhodnutí „jít do toho“ je důkaz přesvědčení personálu, že konkrétní změny jsou nutné. Podrobnosti viz: https://www.skutecnezdravaskola.cz/kriteria-programu-a-jak-je-splnit

Nejprve vám vysvětlím okolnosti mé návštěvy níže uvedené MŠ.

Co mám se SZŠ společného? Zájem o kvalitu stravování populace včetně dětí všeho věku. Organizačně v SZŠ nefiguruji, ale její aktivity sleduji. Mimo jiné mohu přispět svými znalostmi a názory výkonné manažerce, která je mou dlouholetou známou a vlastně také kolegyní v oboru.

Do soutěže o certifikát se přihlásila jedna z MŠ v Jižních Čechách blízko Českých Budějovic, kde bydlím. MŠ Nová Ves. Tato informace je důležitá, jak uvidíte v dalším textu. Ten jsem rozdělil do bodů pro udržení přehlednosti.

Fakt číslo 1.: Je to malá vesnická školka! Také v tomto případě platí, že „co je malé to je hezké“.

Fakt číslo 2.: Jsem ryze městský člověk. Až do návštěvy MŠ Nová Ves jsem se nesetkal se životem na vesnici v reálu. Tudíž ani s místním školstvím. Uvědomuji si odlišnosti v životním prostředí a ve způsobu života včetně bližších kontaktů obyvatel a vzájemné pomoci.

Tak například? Do vesnické školky rodiče děti nevozí auty. I když v reálu to závisí na tom, zda nedojíždějí za prací do města. Z mého pohledu je důležité, že vesnické děti denně nepřicházejí do kontaktu se supermarkety, obchodními centry a fastfoodovými restauracemi.

Nyní se vrátím k událostem, které jsou důležité v souvislosti s tím, co jsem zažil. Je to motiv tohoto článku. Stojí za to popsat, proč jsem funkci „inspektora a dokumentaristy“ přijal a co se dělo poté, co jsem školu navštívil. Poslední dva roky se intenzivně věnuji problematice stravování v MŠ a ZŠ v souvislosti s připravovanou změnou vyhlášky o školním stravování. Určitě vás zaujme konstatování, že podmínky, které musí do Programu SZŠ přihlášená školka (školka) splnit, jsou mnohem náročnější a daleko progresivnější! To mi dělá radost.

Fakt číslo 3.: Kamarádka manažerka mne požádala o pomoc se získáním indicií, které jsou nutnou součástí hodnocení, když MŠ požádá o udělení certifikátu. V tomto případě dokonce stříbrného. Je nutné zdokumentovat reálie, to znamená produkty a ingredience, používané pro přípravu stravy dětí. Zaznamenat potraviny všeho druhu včetně koření, nápojů, ochucovadel, hotových pokrmů a polotovarů, sladidel atd.

Fakt číslo 4.: Moje mise začala seznámením s úřadem ředitelky školky. Nestačil jsem se divit, co všechno v oblasti byrokracie je třeba zvládnout. Kolik „hlásání“ a komu všemu! Kolik a jakých ryze praktických starostí o chod školky. Třeba jak se vejít do rozpočtu na stravování. Tím důležitější to je v souvislosti se změnami způsobu stravování. Jak mít peníze na pořízení soutěží požadovaných kvalitních potravin. Jak sehnat šikovné učitelky a kuchařku.

Schopná a šikovná ředitelka je terno, ale bez stejně schopných zaměstnankyň to nepůjde. Tak například ředitelka a kuchařka osobně jezdí pro potraviny k jejich producentům.

Když už jsem téma financí nakousl zdůrazním, že paní ředitelka to dokázala. Lokální dodavatelé, dokonce i „zeleninové příspěvky“ místních občanů. Chléb a pečivo ze soukromé pekárny Zlivice u Písku, ovocné dobroty včetně bio z farmy Zelený košík v Temelíně, sezónní zelenina z nedaleké „zahrady VIDOV a od místních občanů, rybí produkty z farmy u Tábora, hovězí z nedaleké farmy Rančice a také BIO mléko a bílý jogurt z farmy Vlkov. Kdo neochutná, nepochopí. I to „bio“ se vešlo do rozpočtu! Dokonce také většina „drogerie“! To pro mne jsou důvody k vyznamenání! Je to výzva ostatním MŠ! Je to důvod k udělení stříbrného certifikátu!

Fakt číslo 5.: Nařízení, předpisy a směrnice? Inu – státní mašinérie je do jisté míry nutná. Nicméně život v reálu je o něčem jiném. Je o konkrétních lidech! V případě této MŠ došlo k výhodné konstelaci. V souvislosti s „bio“ je jí jedna z maminek a současně učitel na poloviční úvazek, dvojnásobná magistra biologie!

Fakt číslo 6.: Samozřejmě nezůstalo jen u seznámení se s povinnostmi paní ředitelky. Zajímalo mne všechno! Poprvé v životě jsem byl svědkem „cvrkotu“ ve školce. Pozoroval jsem dětí při skotačení na velké školní zahradě, pokračoval jsem

průzkumem interiéru – herna, odpočívárna, kuchyně, sklady, jídelna, nakonec to nejzajímavější – účast při školním obědě (včetně ochutnávky). Zážitek, který si nemohu nechat pro sebe! Už jen ty děti ve věku 3-6 let! Aktivní kluci předškoláci. Nosili mi obrázkové kartičky, kde zaznamenávají, co jedli a co moc ne. To je důležitá zpětná vazba pro kuchařku.

Fakt číslo 7.: Samozřejmě jsem předem prozkoumal několikatýdenní jídelníček. Chápejte, profesní postižení. Co jsem viděl? Nikdo není bezchybný, to je důvod ke konkrétním připomínkám a doporučením. Princip? Chápat, poradit, nekritizovat, pochválit snahu! Moje připomínky neznamenaly komplikaci v žádosti MŠ o stříbrný certifikát.

Fakt číslo 8.: Jídelníček a způsob přípravy pokrmů a „vložených jídel“ (přesnídávka a odpolední svačinka). Minimum sladkostí. Žádná jíška. Mezi nápoji také čistá voda. Nic instant. Kvalitní čaje. Nic smaženého. Žádné ztužené tuky, umělá ochucovadla, umělá sladila.

Fakt číslo 9.: Iniciativa této MŠ v pořádání mimoškolních aktivit pro děti i pro rodiče. Pohyb na zahradě a v sousedící sokolovně! Seznamování se s pěstováním rostlin. Mimoškolní aktivity tak, jak jsou na přiložených letácích.

Závěry? MŠ Nová Ves může být inspirací pro další školky. Co do prostředí školky a způsobu výchovy je to vždy v první řadě o lidech! Vesnické prostředí je (většinou) přínos. Blízkost velkého města také. Pro ty děti je tohle výhra v loterii. .

To nejdůležitější? Co se v mládí naučíš….

Zpět na výpis