Pozorování vývojových fází rostlin

Přihlásili jsme se do soutěže pro mateřské školky Žatce a okolních obcí. Pořadatelem soutěže je Městský úřad Žatec, stavební úřad a životní prostředí. Smyslem soutěže je podpořit vědění, zájem a chuť dětí z mateřských škol ke svému okolí a k přírodě jako takové.

Setí a sázení rostlin je v naší školce běžnou činností. Pěstujeme bylinky, ale i zeleninu na naší veliké školní zahradě a co si vypěstujeme, to také zužitkujeme a ještě si pochutnáme. Paní kuchařky mají čerstvé bylinky z naší zahrádky. O zahradu a rostliny se pečlivě staráme, vše se využije, veškerý bio odpad se vrací zpět do zahrady – poctivě kompostujeme a také víme, proč je to důležité.

Do soutěže se zapojily všechny třídy a to nejen děti ze školky, ale také úplně nejmenší děti z dětské skupiny Žížalky. Všichni se zapojili s velkým zájmem a chutí. Radost dětí a dospěláků, kteří děti vedou a učí co je pro praktický život a péči o přírodu potřeba vědět a umět.

  • Srdíčka sely velikonoční osení. Společně pozorovaly jeho růst, dokonce i pod lupou. V průběhu se o něj staraly, pečlivě jej zalévaly a nakonec si své oseníčko hrdě odnesly domů.
  • Žabičky před velikonočními svátky naplnily průsvitné květináčky zeminou a zasely ječmen. V těchto nádobkách bylo možno vhodným způsobem pozorovat růst kořínků. Každý den byla osení rosena a děti si své rostlinky odnášely domů, na sváteční stůl.
  • Motýlci si vatou vystlali svou mističku a doplnili semínka dle vlastního výběru. Poté své mističky zalévali a pozorovali. Trochu hrachu jim ještě zbylo - ten v nejbližších dnech vysadí ven na svůj vyvýšený záhon.
  • Fialky pěstovaly jarní cibulku a podle chuti si s ní zdobily chleba s pomazánkou. Dalším zahradnickým počinem bylo setí osení. Nyní si již připravují sazeničky do venkovních truhlíků. Pěstování, starání se o rostliny je denní součástí jejich činností.
  • Sluníčka si před Velikonocemi zasely každý své osení, o které se pak staraly. Kam květináč umístit? Slunce či stín? Nebo polostín? Kolik vody je potřeba ke správnému růstu? To bylo na volbě dětí. Stejné to bylo s hrachem, u něhož krásně pozorovaly fázi klíčení a nyní již pomalu čeká na výsadbu do jejich truhlíku na zahradu. Pečlivě zalévaly a z předchozího pozorování růstu osení děti dospěly k závěru, že nejlépe se daří rostlinám na slunku, které má již nyní pořádnou sílu.
  • Včeličky se také o rostlinky denně staraly, pozorovaly změny a přírůstky, přitom si osvojovaly  nové pojmy ve vývoji rostlin. Získaly nový pohled na fáze vývoje rostlin při badatelských činnostech. Konečnou fází byla sklizeň klíčků fazolek mungo, kterými si děti zdobily svačiny a byly překvapeny sladkou chutí, připomínající hrášek.
  • Žížalky se naučily, že k tomu, aby rostlinka dobře prospívala, potřebuje hlavně dostatek světla, tepla, vody a správnou péči - pravidelné zalévání, dostatek prostoru pro kořínky a trpělivost. Aby si celý proces vyzkoušely na vlastní oči, udělaly si Žížalky experiment s klíčením fazolí: semínka vložily na navlhčenou vatu do průhledného sáčku, který přilepily na okno, aby fazole měly dostatek slunce a mohly klíčit. Děti každý den pozorovaly, jak se ze semínka nejprve vytváří klíček, potom kořínky a nakonec malá rostlinka. Na Velikonoce si vyzkoušely celý cyklus od začátku - samy si připravily hlínu, vysely semínka osení, jemně je přikryly a pravidelně zalévaly. Každý den sledovaly, jak se z malých semínek stává zelené osení, a učily se, jak je důležité mít trpělivost a radost z každého malého pokroku.
Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1Pozorování vývojových fází rostlin 1
Zpět na výpis