Nejsme plejtváci
Naše mateřská škola se rozhodla zapojit do projektu Skutečně zdravá škola společně s přidruženou základní školou. Celý projekt jsme si upravily tak, aby vyhovoval dětem předškolního věku. Cílem bylo jednak vytvořit u dětí povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností a planetou zemí, ale také pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale i poškozovat a ničit.
S dětmi jsme si v průběhu sedmi dní povídali o tom, jak bychom mohli snížit množství odpadu z potravin. Na dětech bylo, aby se nad touto otázkou zamýšlely a nalezly vhodná řešení. Postupně děti přicházely na různé způsoby dalšího využití nespotřebovaných potravin, jako například další využití v kuchyni, krmení domácích mazlíčků, nebo hospodářských zvířat. V tomto případě děti zjistily, že pokud použijí zbytky jako krmivo, přinese jim to další užitek v podobě masa, mléka, vajec, vlny, atd. Dalším řešením bylo kompostování rostlinné složky potravy. I v tomto případě děti zjistily další možnost užitku, v humusu z kompostu mohou například pěstovat vlastní bylinky, nebo zeleninu, která je zdravější, levnější a navíc bezobalová, tedy zbytečně nezatěžuje přírodu. Dále jsme si povídali o existenci různých nadací a potravinových bank, kam se dá zasílat jídlo, které je dále rozdělováno lidem v nouzi.
Aby vše bylo pro děti co možná nejvíc názorné, vše o čem jsme hovořili, jsme si také prakticky vyzkoušely.
S dětmi jsme si ukázaly zpracování červené řepy tak, aby nezůstaly žádné zbytky. Postupně jsme si připravily schrab, ze kterého si děti připravily zdravou limonádu. Použitou zeleninu jsme potom odšťavnili společně s další zeleninou a získali tak zdravou fresh šťávu. Ze zbytků z odšťavňovače jsme si připravili raw sušenky. Zbylou čerstvou řepu jsme využili k výrobě zdravých chipsů a z usušených slupek jsme vytvořily voňavou řepnou sůl.
Děti také vysévaly semínka řeřichy a bazalky, pozorovaly obnovu natě z odřezané použité zeleniny, s paní kuchařkou domluvily sběr zbytků z kuchyně a navštívily ZOO koutek v prostorách Základní školy, kde krmily králíka a agamu. V týž den jsme využily pozvání z nedaleké farmy, kde děti krmily hospodářská zvířata a poslechly si povídání pana farmáře o životě na farmě.
V poslední den projektu měly děti možnost výtvarně vyjádřit dojmy z projektu. Používaly k tomu výhradně přírodní barvy získané z ovocných a zeleninových šťáv.