MATEŘSKÁ ŠKOLA HRADEC NAD MORAVICÍ JAKO VZOROVÝ PŘÍKLAD SKUTEČNĚ ZDRAVÉ ŠKOLY

MŠ HRADEC NAD MORAVICÍ JAKO VZOROVÝ PŘÍKLAD SKUTEČNĚ ZDRAVÉ ŠKOLY

Mateřská škola Hradec nad Moravicí, příspěvková organizace, ve které jsem již osmým rokem ředitelkou, je po stejnou dobu zapojená v programu Skutečně zdravá škola a pyšní se stříbrným certifikátem, jehož obhajoba nás čeká letos na podzim. Tento projekt pomáhá zlepšovat kvalitu školního stravování, což přináší nejen řadu benefitů pro všechny zúčastněné, ale především je pro děti skvělým příkladem do života.

Projekt Skutečně zdravá škola nám umožňuje:

  • Komplexně řešit a zároveň zvýšit úroveň školního stravování, a tím i atraktivitu školy mezi rodiči.
  • Zlepšit stravování dětí, což se promítá do zlepšení jejich zdraví, a tudíž i zlepšení výsledků ve škole a v chování. Narozeniny dětí slavíme tak, že nám maminky připravují ovocné špízy, mrkvánky, sušenky apod. místo sladkostí, bonbonů a lízátek.
  • Obohatit školní vzdělávací program o nové vzdělávací a výchovné prvky a projektovou výuku. V praxi to znamená, že na školní zahradě máme vyvýšené záhony, kde si děti pěstují zeleninu. Od února také zkoušíme ve třídách předpěstovávat sazeničky a děti dokonce zkouší pěstovat tzv. Microgreens. Jedná se o mladé aromatické výhonky zeleniny či bylinek, které jsou bohaté na vitamíny a minerální látky. Mají výtečnou chuť, jsou zdravé a krásně vypadají. Děti je tak stále častěji používají k dozdobení pokrmů, polévek a pomazánek.
  • Pomáhat dětem rozvíjet praktické klíčové dovednosti, jako je vaření, pěstování a výběr vhodných potravin z hlediska zdraví i udržitelného rozvoje. Děti si přímo v centru domácnost připravují sami různé druhy jídel, které potom společně sní. Zeleninu pěstují od semínka k samotnému výpěstku a učí se, kolik to dá práce vypěstovat rajče, papriku, okurek, mrkev apod.
  • Ukázat, jak si vypěstovat vlastní výrobky, které děti dále prodávají na farmářských trzích v naší mateřské škole. Ty jsou stále vyhledávanější nejen mezi rodiči, ale i širokou veřejností.
  • Realizovat čtyřikrát za rok projekt Menzy zabývající se nějakou zemí, o které si děti povídají a paní kuchařky v návaznosti na to uvaří tradiční jídlo dané země. Učíme se tedy všemi smysly. Měli jsme projekt Holandsko, Ukrajina, Česká republika, Chorvatsko, Řecko aj.
  • Mezigeneračně propojit děti s jejich prarodiči, a to prostřednictvím společné přípravy záhonů po zimě a sázení sazeniček.
  • Zanechat odkaz v ovocném sadu, kde máme pod kořeny jednoho z ovocných stromů vloženo poselství pro budoucí generace.
  • Propojit život v mateřské škole s životem v obci.

Zdravá školka 2

STŘÍBRNÝ CERTIFIKÁT „SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLA“

Pro získání stříbrného certifikátu je nutno splnit řadu náročných kritérií. Mezi ta nejdůležitější patří angažovanost a kultura stravování, kvalita jídla a místo jeho původu, vzdělávání o jídle a stravování nebo místní společenství a spolupráce.

V praxi to znamená, že je potřeba nakupovat minimálně 50 % (v účetní hodnotě) čerstvých, nezpracovaných surovin a potravin pocházejících od pěstitelů a chovatelů s provozovnou ve vlastním nebo sousedním kraji a minimálně 5 % surovin (v účetní hodnotě) musí pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství – tzv. bioprodukt nebo biopotravina. Kuřecí maso pochází z šetrných chovů a/nebo alespoň 10 % masa pochází z ekologických chovů a rovněž jsou preferována vejce z volných výběhů (značeno „1“). Taktéž jsou přednostně podávány sladkovodní ryby z chovů v České republice a mořské ryby a plody z udržitelných zdrojů,

pokud jsou dostupné. Školní jídelna má v nabídce na výběr vždy minimálně ze dvou jídel, přičemž jedno jídlo splňuje podmínky pro stravu bezmasou a/nebo bezmléčnou. Vzhledem k tomu, že jsme školní jídelna vařící zhruba pro 650 strávníků a z toho 550 jídel vyvážíme mimo mateřskou školu, jsou naše možnosti tímto velmi omezené. Přesto se budeme snažit stříbrný certifikát i letos obhájit. Pokud se nám to nepovede a získáme bronz, nevadí, i díky tomuto ocenění získaly naše paní kuchařky na prestiži a rodiče se začali více zajímat o jídelníček, jakož i potraviny ze kterých vaříme. Paní kuchařky jsou zapojené do výchovně vzdělávacího procesu nejen v naší mateřince, ale i na ZŠ Hradec nad Moravicí, kde jsme zavedli tradici rozloučení školní jídelny s deváťáky, kteří si vybírají tříchodové menu ze tří možností, které jim vedoucí školní jídelny předloží, a které jim poté paní kuchařky připraví. Spolužáci z nižšího stupně jim připraví a nazdobí slavnostní tabuli a obsluhují je, jídlo jim servíruje paní vedoucí školní jídelny s hlavní kuchařkou.

Zdravá školka 3

KROK VPŘED ZDRAVĚJŠÍMU STRAVOVÁNÍ DĚTI

Nic se nestane samo od sebe – pokud nebudeme změny aktivně požadovat, stávající situace se nezlepší. Přesto jsem přesvědčena, že se stále více školních jídelen zajímá o zdravé školní stravování a doba UHO aneb „univerzálních hnědých omáček“ je až na ojedinělé případy minulostí. Samozřejmě ale musíme reflektovat i stálý boj s cenami potravin, který se pak promítají do konečné ceny oběda a spotřební koš, jehož dodržování kontroluje hygiena a Česká školní inspekce.

Obdivuji trpělivou práci nadšených kuchařů a kuchařek, vedoucích školních jídelen, a nejen proto mě avizované škrty ve školství na platech nepedagogických pracovníků velmi mrzí. Už nyní je tato práce finančně podhodnocována, ale přesto chceme pro zdraví našich dětí maximální nasazení a adekvátní kvalitu potravin. A právě proto bychom tyto lidi měli také umět adekvátně ocenit a vážit si jejich práce.

Bc. Gabriela Lacková, ředitelka MŠ Hradec nad Moravicí

Zdravá školka 4

Zpět na výpis