Královská zkouška
Tento nápad nevzešel z našich hlav, ale z úžasné knížky "Krajinou ctností" (Jana Haková, ed). V naší školce již třetím rokem pracujeme s kartami ctností. Spojují k sobě obraz a slovo, a tím dětem pomáhají lépe pochopit význam abstraktních pojmů. Obraz ukazuje dětem to, jak ctnost vypadá v konkrétním chování nebo postoji člověka. Slovo pak pojmenuje přesný význam, který si dítě zařadí do pojmů o chápání světa. Kdo s kartami již pracuje, tak nám dá jistě za pravdu,že je to úžasná pomůcka při výchově dětí k ctnostem a ilustace obrázků jsou úžasné. Kdo nezná, vřele doporučujeme.
Ctnost, kterou si děti aktivitou "Královská zkouška" procvičovaly se nazývá "Sebekázeň" - vnitřní disciplína dělat věci, které jsou důležité a které přijmu za své. Mezi tuto vnitřní disciplínu patří také návyky při stolování. Na začátku jsme si s dětmi povídali o etiketě, co se sluší a patří dělat u jídla. O tom, jak králové na takovou etiketu dbali. Takový král a královna sedí důstojně u oběda, nekřičí, povídají si jen potichu, nepadá jim jídlo, jedí příborem atd. S dětmi jsme si během dopoledne vytvořili dvě královské koruny - jednu pro krále a druhou pro královnu. Děti měly možnost se před obědem rozhodnout, kdo chce pro daný den plnit královskou zkoušku. Kdo se rozhodl pro tuto zkoušku, musí se u oběda chovat tak, jak se na krále nebo královnu patří. Věřte, že to občas chtělo od některých králů notnou dávku sebekázně Za splnění královské zkoušky děti dostaly malou korunku jako "královské vyznamenání".