HONZÍK V ZELENINOVÉM KRÁLOVSTVÍ
Září je za námi. Do školky nastoupily nové děti, z nichž některé nemají důvěru k polévce či hlavnímu jídlu, jehož součástí je zelenina. Zeleninu a ovoce také pravidelně dostávají jako doplněk k přesnídávce nebo svačince. I některé starší děti však o zeleninu nestojí. Ovoce je pro jeho sladší chuť dětem příjemnější ke konzumaci, ale zelenina u dětí moc oblíbená není. Vedoucí školní jídelny přemýšlela, jak dětem zeleninu více přiblížit, aby se jí nebály, ochutnaly a bylo méně zbytků.
Na internetu našla pohádku „Honzík v zeleninovém království.“ Již z dřívějška měla dobrou zkušenost s pohádkou „ O kočičce, která neměla ráda mlíčko.“ Pohádka se tenkrát dětem líbila a mlíčko ze zvědavosti ochutnaly i děti, které ho do té doby vůbec nepily.
Jenže zase jen přečíst pohádku? To už tu bylo! Chce to něco nového! Vedoucí školní jídelny si na internetu vyhledala „postavičky“ ovoce a zeleniny. Už jen stačilo barevné postavičky s očima vytisknout, zalaminovat a vystřihnout. To byl vlastně první nápad, jak vyprávěnou pohádku obzvláštnit. Děti budou pohádku nejen vnímat ušima, ale zapojí i další - oči.
Ale co tu pohádku ještě více doladit? Ale jak? A co divadlo? Propojit zdravé jídlo s kulturou. Vedoucí ŠJ poprosila paní učitelku Lenku Davidovou, zda by do chystaného divadýlka namalovala hlavní postavu Honzíka. Další paní učitelka Iveta Farkašová, maluje dvě pozadí (domov Honzíka a královskou komnatu v zeleninovém království). Vedoucí ŠJ připevňovala po večerech tavnou pistolí na špejle papírové „loutky“. A o dřevěném divadle v kufříku věděla paní učitelka Michaela Vavřinová, která je zároveň koordinátorkou SZŠ.
Vedoucí školní jídelny ji oslovila, zda by měla zájem, aby toto divadlo dětem zahrála a obě se hned dohodly na další týden pro zajímavé obohacení vzdělávacích aktivit.
A nastal den D - premiéra divadla na třídě čmeláků. Paní učitelka dětem řekla, že je čeká překvapení, které přinese vedoucí školní jídelny, a proto pro ni s dětmi nachystala také překvapení v podobě postranních kulis zeleninového zámku k dotvoření celkového dojmu zeleninového království, ve kterém se ocitne hlavní hrdina Honzík.
Vedoucí ŠJ chystala divadlo, kulisy, loutky a děti jí přitom zpříjemňovaly čas zpíváním jak jinak než o oblíbené zelenině – bramborách. Místo klasického divadelního zvonečku si paní vedoucí přinesla tibetskou mísu. To byl zvuk jak v opravdickém divadle. A mohlo se začít. Děti ani nedutaly.
V pohádce se hlavní hrdina Honzík, při konzumaci ne zrovna oblíbené zeleninové polévky, seznámí s hráškem Edou. S ním se po zmenšení a proskočení polévkou dostane do zeleninového království. Tam se dozví o trápení princezny Mrkvičky, že zeleninové království chce ovládnout „Mlsné království“ v čele s Cukrem II. Princezna prosí Honzíka o záchranu. Když chlapec zjistí, proč a jak se přemíry sladkostí bránit a proč je důležité jíst zeleninu, navrátí se do skutečného světa. Se svými kamarády ve školce pak neohroženě přicházejí na chuť zelenině i pokrmům z ní připravených.
Po pohádce na děti čekala ještě hádanka v podobě nevyužitých postaviček ovoce a zeleniny. Vedoucí ŠJ byla velmi mile překvapena. Děti uhodly absolutně všechno – i takové záludnosti jako lilek, červenou řepu nebo česnek.
Paní učitelka se závěrečným rozhovorem s dětmi přesvědčila, že děti pochopily pointu příběhu a vědí o významu vitamínů získaných ze zeleniny. Poté si děti mohly přijít prohlédnout divadlo a postavičky zblízka. Ten den po obědě Nikolka prohlásila: „Snědla jsem tolik zeleninové polévky, že klidně můžu bojovat s tím cukrem“ a zaujala bojovnou pozici J
Zpracovala: Bc. Marcela Šancová, Bc. Michaela Vavřinová
Dne: 6. 10. 2021