Centra aktivit "vaření"
Ve své práci se inspirujeme altenativními vzdělávacími směry, mimo jiné programem Začít spolu. Z tohoto programu se nám líbí práce dětí v tzv. centrech aktivit. Dětí se učí volit si hru nebo činnost, plánovat ji, rozhodovat se, spolupracovat a následně ji i okomentovat a ohodnotit v širším fóru, tedy v celé komunitě naší třídy. Centra a jejich jména jsou dána programem, ale my jsme si některá centra upravili i podle možností a podmínek třídy. Nicméně, centrum aktivit vaření, o kterém bude řeč, je velmi vytížené a dětmi využívané. Zavolám-li do třídy: "Děti, dnes otvírám centrum vaření", mezi dětmi je mela, kdo si tam dříve stihne pověsit značku. To je vlastně systém u center aktivit. Ve třídě je jich přes desítku a s určeným počtem, kolik "človíčků" může jít do centra. A to se musí dodržovat. Celá skupina je pak zodpovědna za průběh a výsledek své práce.
Centrum vaření v prostoru třídy tvoří stoleček přistrčený ke zdi, s omyvatelným laminovým obložením, k němu 5 židliček (počet dětí pro toto centum) a polička na stěně se třemi policemi na kuchyňské náčiní a potřeby, mimo jiné vařečky, struhadla, nožíky, trychtýře, lžíce a lžičky, sypké hmoty pro pečení a vaření, a grafické recepty, které ukládáme. Zbytek je v hned sousedící kuchyni třídy, kde se původně vydávaly obědy dětem, a tyto kuchyně, resp. kuchyňky má každá třída. Je tam kuchyňská linka, dřez, každá třída má svůj dvouplotýnkový vařič ve výšce dětí a v lince jsou k dispozici hrnce, mísy, misky, zkrátka to, co používáme nejčastěji. Zbylé pomůcky pro vaření jsou v nově zrekonstruované kuchyni pro děti, kde je plnohodnotný sporák a další vybavení, jako váha, šlehač, ponorný mixér apod. No a tohle vybavení sdílíme všichni.
Centrum vaření využíváme cca jednou za týden, kdy tam k týdennímu plánu naplánujeme nějakou činnost - od přípravy pomazánky po pečení různých buchet na plech, sušenek, vánočního cukrová, závinů na sladko a slano, děti chystají ochutnávky limonád a vod s příchutěmi, vyrábějí šťávy za studena, i horkou cestou, krájí ovoce na sušení, každý den připravují "snídani" pro naši leguánku Flikinu ( je to býložravec a má ráda saláty a květy).
V dalších třídách přímo centrum pro vaření nemají, ale protože děti vaření moc baví, všechny kolegyně tyto praktické činnosti zařazují poměrně často. O tom, jak se dětem s vařením daří, informujeme v Novoveselském zpravodaji a také dáváme ochutnat paní kuchařkám do kuchyně a je-li více, i ostatním ve školce. Šťávy, sirupy a džemy pak prodáváme na farmářských a vánočních trzích, pečeme i pro různé komunitní akce - pro babičky a dědečky do vánoční kavárny, při akci s prarodiči na zahradě upeče nebo připraví každá třída nějaké občerstvení, také na Svatomartinské slavnosti děti pečou a na vernisáž výstavy o naší republice připravily škvarkovou pomazánku s domácím chlebem. A o chlebu jsme realizovali i projekt a učili jsme se chleba péct od vlastnoručně udělaného žitného kvásku až po hotový chléb. A věřte, míchat těsto vařečkou nebo ho zpracovávat rukama, mlít na ručním mlýnku zrno v mouku, vidět, jak se chleba peče v kachlových kamnech ( naše chůvička Zdenička kamna doma má, tak jsme chlebové bochánky pekli u ní), to je pro děti radost a zábava. A mají-li těchto příležitostí dost, věřím, že to v nich zůstane hluboce zakořeněné a jídlo si budou rády v budocnu připravovat☺.