Změny je třeba dělat postupně
Co vás přimělo k přihlášení do programu SZŠ?
Zapojení naší školy do programu vnímáme jako finalizaci našich programových a koncepčních plánů, které jsme si stanovili jako zásadní směr ve vzdělávání a výchově školních dětí směrem ke zdraví a správným návykům v oblasti zdravého životního stylu. Naše pedagogická práce v oblasti zdravého životního stylu a péče o správný přístup k jídlu a ke stravování již probíhala v minulosti, ale teprve s plněním programu SZŠ jsme všemu dodali smysl. Naší vizí totiž je, aby nabyté znalosti, zkušenosti a zdravé stravovací návyky naši žáci přenášeli ze školy do svých domovů.
Co vás při plnění programu nejvíce překvapilo? Co šlo líp nebo naopak hůř, než jste čekali?
Z počátku jsme přivítali jednoduchý a přehledný plán s jednotlivými kroky, jak postupovat při dílčích změnách tak, aby došlo k naplnění kritérií programu, tj. ozdravení jídelny, zařazování výukových lekcí, návštěv farem, osvěta mezi rodiči atd. Uvědomili jsme si, že změny je třeba dělat postupně, krok za krokem. To je podle nás ta nejlepší cesta. Na zásadní skokové změny nemusí být okolí připraveno.
Jak reagují na změny rodiče a děti?
Bohužel musím konstatovat, že většina rodičů stravování svých dětí vůbec neřeší. Vždy se najdou rodiče, kteří se zajímají o to, co jejich děti jedí. Na druhou stranu většina rodičů je ráda, že jejich dítě "něco" sní a už neřeší "co".
Naproti tomu jsou děti nadšené z větší nabídky akcí zaměřených na zdravý způsob stravování. Milují vaření, exkurze na farmy a ekocentra, paběrkování na polích i besedy o jídle. Co se týče stravování, jsou děti do značné míry konzervativní. Zároveň jsme ale zjistili, že postupným zařazováním nových pokrmů do jídelníčku se obliba zvyšuje a děti si zvykají.
Jakou největší změnu se vám podařilo ve škole realizovat?
Z mého pohledu se s největším úspěchem nejen u žáků, ale i u učitelů, setkalo pořízení samoobslužného chladícího pultu. Žáci milují, když si mohou sami naservírovat nakrájené ovoce a zeleninu, kterou preferují. Pokud si navíc mohou ozdobit šlehaný tvaroh dle své chuti ovocem, oříšky nebo opraženými vločkami, přinese jim to vždy větší chuť k jídlu.
Jaké máte plány pro příští školní rok v oblasti stravování a vzdělávání o něm?
Přes prázdniny nás čeká rekonstrukce školní kuchyně. Těšíme se, že nové prostředí přinese pro naše paní kuchařky novou chuť do práce. Rádi bychom pokračovali v oslovování nových lokálních dodavatelů. Zajisté budeme pokračovat ve zkoušení nových receptur. Také bychom rádi oslovili místní SOU obor kuchař, číšník, a pokusili se s nimi navázat spolupráci.
Co byste poradili ostatním školám, které účast v programu zvažují?
Za sebe mohu poradit jediné - není se čeho obávat. Program jako takový vás k ničemu nezavazuje. Je jen na vás do jaké míry využijete všechny možnosti, které program nabízí. Více jak tříleté zapojení naší školy je toho jasným důkazem.
Děkujeme za rozhovor