Společné stolování učitelů a žáků

8. 8. 2017
Skutečně zdravá škola

Někteří učitelé budou argumentovat tím, že si potřebují od žáků na chvíli odpočinout, i kdyby to mělo být jen na pět či deset minut u oběda.

Také žáci mohou namítat, že chtějí být sami a povídat si se spolužáky. Nicméně, oběd je společenská událost, kterou by měli školáci a učitelé trávit společně. Je to důležité ze vzdělávacího i společenského hlediska.

Existuje velmi silný argument pro to, aby učitelé a žáci stolovali společně – pomáhá jim to vytvářet lepší vztahy. Tím, že sedíte u jednoho stolu a sdílíte s nimi čas oběda, dáváte dětem velmi silný pocit důvěry a důležitosti, což děti velmi ocení. Vytváříte pevnější spojení, poznáváte se navzájem v jiné rovině než ve třídě a můžete zároveň sledovat chování dětí.

Každá škola řeší stolování dětí a učitelů různě. Někteří učitelé do jídelny vůbec nechodí, některé školy mají zvláštní místnost v jídelně jen pro učitele. Někteří učitelé mají povinnost během oběda dohlížet na chování žáků v jídelně.  


Stůl pro třicet, prosím!

Pro učitele může být lákavé zavřít se v kabinetu, sníst si bagetu a rychle oznámkovat test nebo se připravovat na další hodinu. Radíme vám, nedělejte to.

Zejména na prvním stupni základní školy je lepší využít příležitosti a sdílet s žáky oběd, protože si tak s každým z nich vytváříte mnohem silnější individuální pouto. Během uvolněné a neformální konverzace se o nich dozvíte spoustu zajímavého. Také máte možnost všimnout si jejich stravovacích návyků a dává vám to příležitost usměrnit ty, kteří jedí příliš málo nebo jídlem vyloženě plýtvají. Máte také možnost zklidnit ty, kteří se chovají nevhodně.

Můžete s dětmi mluvit o tom, co probíhalo ve třídě, ale to nedoporučujeme. Lepší je, když děti mluví o svých koníčcích a zájmech, sdílejí své příběhy, ptají se na vaše, říkají vtipy anebo jen v klidu jedí. Někdy dětem stačí vědět, že jste tam s nimi a že oběd není příležitost k separaci na „oni“ a „my“. Čas obědů může být v jídelně poměrně hlučný, chaotický a pro některé děti stresující. Přítomnost učitelů může atmosféru v jídelně výrazně změnit a  pocit z oběda zlepšit.

Společné stolování s žáky ve školní jídelně dává učitelům příležitost naučit děti klíčové společenské a etické dovednosti a dozvědět se o sobě navzájem - to se dá využít při vyučování ve třídě a může to výrazně zefektivnit učení.  

Může se stát, že není možné obědvat s vaší třídou každý den, snažte se ale, aby to bylo alespoň několikrát do týdne.

PS: pokud chcete zlepšit atmosféru ve své školní jídelně a dosáhnout lepší kultury stravování, připravili jsme pro vás metodický návod Zdravá jídelna

Zpět na výpis