Královská zkouška
Tento nápad nevzešel z našich hlav, ale z úžasné knížky "Krajinou ctností" (Jana Haková, ed). v naší školce již třetím rokem pracujeme s kartami ctností.. Spokují k sobě obraz a slovo, a tím dětem pomáhají lépe pochopit význam abstraktních pojmů. Obraz ukazuje dětemvto, jak ctnost vypadá v konkrétním chování nbo postoji člověka. Slovo pak pojmenuje přesný význam, kzterý si dítě zařadí do pojmů o chápání světa. Kdo s kartami již pracuje, tak nám dá jistě za pravdu,že je to úžasná pomůcka při váchově dětí k ctnostem a ilustace obrázků jsou úžasné. kdo nezná, vřele doporučujeme.
Ctnost, kterou si děti aktivitou "Královská zkouška" procvičovaly se nazývá "Sebekázeň" - vnitřní disciplína dělat věci, které jsou důležité a které přijmu za své. Mezi tuto vnitřní disciplínui patří také návyky při stolování. Na začátku jsme si s dětmi povídali o etiketě, co se sluší a patří dělat u jídla. o tom, jak králové na takovou etiketu dbali. Taková král a královna sedí důstojně u oběda, nekřičí, povídají si jen potichu, nepadá jim ídlo atd. S dětmi jsme si během dopoledne vytvořili dvě královské koruny - jednu pro krále a druhou pro královnu. Děti měly možnost se před obědem rozhodnout. kdo chce pro daný den plnit královskou zkoušku. Kdo se rozhodl pro tuto zkoušku, musí se u oběda chovat tak, jak se na králenebo královnu patří. Věřte, že to občas chtělo od některých králů notnou dávku sebekázně :-) Za solnění královské zkoušky děti dostaly malou korunku jako "královské vyznamenání".