Jak se žáci učí o jídle v Nymarkskolen v dánském Svendborgu
Jak jsme psali zde, spolek Skutečně zdravá škola se od září 2017 zapojil jako partner do mezinárodního projektu s názvem „Zdraví žáci a kvalifikovaní pedagogové prostřednictvím celostního systému školního stravování“ (European healthy pupils and skilled educators via integrated school food systems – EPESS).
V rámci projektu proběhla koncem února první výměnná návštěva účastníků, tentokrát u dánských partnerů. Dánský partner UCL University College Lillebaelt účastníky pozval mimo jiné na prohlídku škol, které se zapojily do jejich projektu LOMA. LOMA je zkratkou dánských slov Lokal Mad, což znamená lokální či místní jídlo.
Druhý den pobytu jsme zavítali do školy Nymarkskolen, která se do projektu LOMA zapojila jako první.
Školu navštěvuje přes 700 žáků od šesté do deváté třídy. Žáci pocházejí z více než 30 různých kultur, národů a jazyků, učí je přes 80 učitelů. Posláním školy je „vysoký stupeň angažovanosti a zapojení studentů na mnoha úrovních“. Poznali jsme to ihned po vstupu, jelikož jsme zavítali do školní kuchyně. K našemu překvapení v kuchyni nebyly profesionální kuchařky, ale sami žáci, kteří pod vedením vedoucí kuchyně Camilly připravovali svačiny a oběd pro ostatní žáky školy. V den návštěvy žáci připravovali pikantní cizrnové samosy (těstové taštičky) a čerstvý salát.
Žáci začínají připravovat suroviny
Všichni žáci školy procházejí každý školní rok intenzivní dvoutýdenní výukou o principech „LOMA“: první týden se zaměřují na teorii zdravé výživy, zemědělství a otázky související s nákupem potravin „zblízka“, druhý týden se žáci věnují přípravě pokrmů v kuchyni.
Žáci plní těsto vegetariánskou náplní
Každý žák se tedy zapojí do přípravy pokrmů v kuchyni. Den začíná v 7:30 ráno přípravou surovin a povídáním s učitelkou o surovinách, které se budou ten den zpracovávat. Žáci jsou seznámeni s hygienickými pravidly, ale žádný z nich nemá „zdravotní průkaz“, který vyžadují čeští hygienici.
Žáci sami smaží samosy
Následuje praktická příprava a vaření oběda a svačiny pro ostatní žáky a učitele školy. Den v kuchyni končí obvykle po 14 hodině, kdy žáci uklidí kuchyň a jídelnu. Každý den žáci pod vedením Kamilly a její asistentky připraví na 300 porcí obědu a okolo 200 porcí svačiny.
Žáci sami ve 14 hodin uklidí kuchyň i jídelnu
Jídelníček na každý den je jiný, záleží na sezóně a aktuálně dostupných surovinách. Nicméně v pondělí a středu je vždy masitý pokrm, v úterý žáci připravují rybu. Ve čtvrtek je vegetariánský pokrm a v pátek se vaří ze zbytků - žáci připraví oběd a svačinu ze surovin, které zůstaly z celého týdne nevyužity. Znamená to, že se nic nevyhazuje, nedochází k plýtvání.
Vedoucí lektorka vaření Kamille vysvětluje, jak den v kuchyni probíhá
Od dánských kolegů jsme se dozvěděli, že v Dánsku nejsou teplé obědy ve školní jídelně běžné, většina dětí si nosí z domu vlastní studený oběd, většinou sendvič, ovoce, zeleninu apod. Jen v hlavním městě Kodani se v posledních letech rozšířilo podávání teplých obědů ve školách.
Základní škola Nymarkskolen se rozhodla tento stav změnit a díky zapojení do projektu LOMA připravuje pro žáky teplé obědy v moderně vybavené kuchyni. Na přípravu pokrmů je využíváno 60 až 90 procent bioproduktů - škola je zapojena do státního certifikačního programu, který kontroluje, kolik bioproduktů jídelna používá. Kde to je možné, používají se produkty přímo z regionu – ostrova Fyn. V kuchyni se vůbec nepoužívá cukr, k doslazování zákusků nebo smoothie se používají například rozmixované fíky.
Měli jsme možnost se studenty obědvat. Projekt LOMA se jim velice líbí a do kuchyně chodí rádi. Na dotaz, jaké jsou jejich nejoblíbenější pokrmy, odpověděli, že právě vegetariánské taštičky nebo losos se zeleninovým salátem. Sladkou variantu oběda nepřipravují, čas od času připraví zákusek.
Žáci vyrobené svačiny následně sami vydávají spolužákům
I my jsme si kuchyň vyzkoušeli, jelikož jsme si v ní odpoledne společně s ostatními účastníky z Dánska a Anglie připravili večeři. Být součástí „LOMA kultury“ byl nádherný zážitek, moc jsme si užili společenský rozměr jídla, od společné přípravy až po sdílení u jednoho stolu u svíček podle principů dánského „hygge“.
Za Českou republiku se návštěvy účastnili kromě zástupců Skutečně zdravé školy také zástupci Mateřinky Brno a ZŠ Angel Praha.