Jak jsme s dětmi vařili domácí nudle

2. 1. 2017
Skutečně zdravá škola

Paní učitelka Petra Barveníčkové využila metodické materiály pro lekci o domácích nudlích. Zde je její hodnocení:

„Naprosto paráda. Nejprve jsem se věnovala evokační fázi, hovořili jsme o tom, jaké nudle děti znají, jaké mají nudle tvary, jak se dané nudle nazývají atd. Vůbec mě nenapadlo, že to v životě neviděly. Děvčata se snažila na vše odpovídat a bylo to moc fajn. Pak jsem se ještě zeptala, jak si myslí, že se nudle dělají. To bylo zajímavé a vlastně to bylo v motivaci moc a moc dobře zvolené. Bylo možné vidět, že je tato otázka (byly to holky převážně ze 4. a 5. třídy) zaujala a od toho se vše odvíjelo. Typy mouky, tvz. ´éčka´, bylo vidět, že je to zaujalo.


Když jsme si o moukách následně povídaly, všimla jsem si, že HOLKY FAKT MOC NEVÍ, Z ČEHO SE JAKÁ MOUKA VYRÁBÍ A NA CO SE POUŽÍVÁ. Sama jsem donesla různé druhy mouky. Po povídání k tomu měly úplně jiný vztah a bylo vidět, že by rády různé mouky ochutnaly. Takže jsme dělaly nudle žitno-špaldové, špadlovo-hladkou mouku, jen špaldové, jen žitné, jen z hladké mouky a pak to mohly navzájem ochutnávat a pozorovat rozdíl v barvě atd. Prostě super.

Největší odměnou však pro mě bylo vidět, jak je práce baví, jsou opravdu velmi kreativní a všem nudle (ať byly z jakékoliv mouky) moc chutnaly. Nakonec to tam nesnědly, všichni si braly nudle domů, a jedna holka, co zkoušela dělat vlasové nudle, si to nechala v cvičné kuchyňce do dalšího dne. Krájení nudlí je také moc a moc bavilo. Skvělé bylo, že šlo o jednoduchý recept a přitom se z toho dalo udělat nepřeberné množství typu nudlí, byla to prostě skvělá dvouhodinovka. Závěrem jsme udělaly ještě cukeťáka, ale to už jen v rychlosti a bez mluvení kolem. Děvčatům to moc chutnalo. Opět dobrý nápad, jak si jinak udělat "bramborák". Zpětná vazba: po ochutnání prvních kousků ´cukeťáka´ nebralo konce hlášení dětí, že si ode mne vezmou rády kousek biocukety domů a udělají to rodičům.


Děkuji za oba recepty, bylo to moc a moc fajn a motivace k nudlím se vydařila. Bylo vidět, že je vaření a ochutnávání nadchlo a určitě budou zkoušet časem i doma. A Bůh ví, třebas přemluví mamku, ať jim ve městě koupí i jinou mouku než-li hladkou. To už necháme na nich.

Mgr. Petra Barveníčková

ZŠ Loučka

Zpět na výpis