Inspirace pro pedagogy, jak naplánovat, vytvořit a starat se o přírodní užitkovou zahradu při škole a učit žáky, jak si vypěstovat vlastní jídlo.
Vzdělávání a práce na školních zahradách přináší výhody všem: lepší zdraví a celkovou pohodu dětí a žáků, více pozornosti ve třídě, lepší prospěch a silnější vazby na místní komunitu a prostředí. To jsou jen některé z výhod, jak zahradnictví může pomoci celé vaší škole růst.
A nepotřebujete k tomu ani obrovský pozemek, i maličký plácek za školou může být přetvořen na krásnou zahrádku pro pěstování bylin, salátů či ředkviček. Některé školy vytvořily na svých pozemcích dokonalé „farmy“, kde nejen pěstují zeleninu a ovoce, ale dokonce chovají slepice či prasátka. Kreativitě se meze nekladou.
Školní zahrádka může sloužit nejen tomu, aby se žáci dozvěděli, jak pěstovat některé bylinky či zeleninu, ale také k angažování kuchařek ze školní kuchyně k plánování setby těch druhů, které mohou následně použít při přípravě pokrmů ve školní kuchyni. Děti budou jíst čerstvou zeleninu s mnohem větší chutí, pokud budou vědět, že se sami podílely na pěstování.
Metodické návody a pracovní listy
- Školní užitková zahrada - metodický návod pro pedagogy
- Školní zelinářské zahrady - Metodické listy pro učitele: Metodické listy pro učitele základních a středních škol na téma Školní zelinářská zahrada.
- Školní zelinářské zahrady - Pracovní listy pro žáky I: Pracovní listy pro žáky na téma Školní zelinářská zahrada: Příloha k metodickému listu č. 1: Vhodní a nevhodní sousedé a Příloha k metodickému listu č. 3: Co patří a nepatří do kompostu
- Školní zelinářské zahrady - Pracovní listy pro žáky II: Pracovní listy pro žáky na téma Školní zelinářské zahrady: Příloha k metodickému listu č. 4: Biologická ochrana rostlin
Kritéria programu Skutečně zdravá škola
Zařazením didaktického materiálu do výuky plní škola tato kritéria:
- B18 Výuka o jídle, zásadách udržitelnosti v oblastech zemědělství a zásadách zdravé výživy je součástí Školního vzdělávacího programu.
- B20 Zahájili jsme kroky vedoucí k vytvoření školní zelinářské zahrady a pracujeme na začlenění aktivit na zahradě do ŠVP.
- B23 Aktivně se snažíme zapojit rodiče žáků a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
Klíčové kompetence:
Realizací aktivit z metodik jsou rozvíjeny tyto klíčové kompetence: pracovní kompetence, komunikativní kompetence, kompetence k řešení problémů, sociální kompetence
Cíle udržitelného rozvoje:
Realizací aktivit z metodik pomáháte naplňovat tyto Cíle udržitelného rozvoje OSN:
- 2. konec hladu
- 3. zdraví a kvalitní život
- 4. kvalitní vzdělávání
- 9. průmysl, inovace a infrastruktura
- 12. odpovědná výroba a spotřeba
- 15. život na souši