Jak na zdravější a udržitelnější stravování ve škole - Praha
Pro koho: pracovníky školních jídelen, pedagogy mateřských, základních škol a středních škol – EVVO, příprava pokrmů, člověk a zdraví, člověk a příroda
Proč bych se měla účastnit: Lektorka představí nejnovější vědecké poznatky o problematice stravování předškolních a školních dětí. Představí opatření, nástroje a možností, jak přiblížit žákům pestré, vyvážené a udržitelné školní stravování. Nabídne podněty ve formě praktických nástrojů pro zavádění změn v praxi školních jídelen, počínaje novým pojetím receptu, jídelníčku a aktivního učení.
Registrace: na školení se registrujete vyplněním tohoto formuláře
Každý účastník obdrží Doklad o absolvování školení.
Drobné občerstvení zajištěno.
Program
Potravinové preference
Postupy a techniky přípravy pokrmů, které zvýší oblibu potravin ve školním stravování a zabrání jejich odmítání, počínaje lepším pochopením fungování potravinových preferencí dětí.
- JAK A PROČ VNÍMÁME: Smysly, kuchyně a vývoj; Jak fungují naše smysly
- OD JEDNOTLIVCE KE SPOLEČNOSTI: Od neofobie k potěšení; Sociokulturní rozdíly
- VĚDA O POTRAVINÁCH JAKO PROSTŘEDEK PŘIJATELNOSTI: Proč vědecká kuchyně; Senzorické hodnocení a přijatelnost
- PÁROVÁNÍ PRO POTĚŠENÍ: Barva, tvar a vzhled; Textura při vaření; Příchutě
- POSTUPY UCHOVÁVÁNÍ: Konzervace potravin; Vaření z vlhkého na suché teplo; Sušení; Nálevy, extrakty a marinády; Kvašení; Polotovary a jejich použití
- DESIGN POKRMU: Kreativní matrice pokrmu; Struktura receptu
Postupné vystavování a oběhové vaření
Způsob sestavování jídelníčků při postupném vystavování zdravější a udržitelnější stravě a uplatňování zásad oběhového hospodářství (cirkulárního hospodářství) při nakládání se surovinami, aby se zabránilo plýtvání potravinami.
- SYSTÉMOVÝ PŘÍSTUP K UDRŽITELNOSTI: Systémové myšlení jako nástroj pro prolomení složitosti;
- VÝŽIVA A WELLNESS: Výživa a jedno zdraví; Jídlo jako vztah
- ENVIRONMENTÁLNÍ UDRŽITELNOST: Agroekologické přístupy pro udržitelný zemědělství a potravinové systémy; Přechod na bílkoviny; Plýtvání potravinami ve školních jídelnách
- SESTAVOVÁNÍ JÍDELNÍČKŮ: Cykličnost jako provozní rámec; Čistý, krátký, dlouhý, kaskádový cyklus; Sladění surovin, procesů a technologií; Strategie pro postupné vystavování; Udržitelný a zdravý jídelníček
Aktivní učení
Jak a proč využít školní stravování jako vzdělávací modul pro učení chutí a zlepšení potravinové gramotnosti.
- POTRAVINOVÁ GRAMOTNOST PROSTŘEDNICTVÍM ZKUŠENOSTÍ: Koevoluce a vzdělávání pro udržitelné potraviny a výživu; Kultura stravování a ochrana životní prostředí: úloha vzdělávání; Vaření jako vzdělávací a koevoluční činnost; Kuchař jako učitel; Celoškolní přístup ke stravování
- AKTIVNÍ UČENÍ A PŘÍMÉ ZKUŠENOSTI: Jak se učíme? Vzdělávání příští generace; Prostředí k učení; Praktické učení – školní kuchyňka; Samostatné rozhodování a aktivní role dítěte
Školení je součástí projektu SchoolFood4Change, https://schoolfood4change.eu/. Tento projekt je financován z programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizont 2020 na základě grantové dohody č. 101036763.
Zpět na výpis