Jak na školní farmářský trh

Jak na školní farmářský trh

Kurz akreditován MŠMT: Č.j.: MSMT- 15497/2019-2-659

Vzdělávací program představuje pedagogům způsob, jak využít školní zahradu efektivním způsobem. Ukazuje, jak zužitkovat práci na zahradě a uspořádat školní farmářský trh. Účastníci programu se dozví, jak zrealizovat školní farmářský trh od prvního vkročení na zahradu po vymýšlení, za co utratit vydělané peníze.

Lektor seznámí pedagogy s metodikou „Skutečně zdravá škola: Školní farmářské trhy a jak na ně“ Metodika je navržena tak, aby učitelům základních škol poskytla široký výběr podmanivých a poučných aktivit souvisejících s tematikou jídla a farmaření. Návod žákům zprostředkovává šanci ponořit se do osmitýdenního vzrušujícího podnikatelského projektu, ve kterém se budou učit o jídle a farmaření. Na konci celého projektu stojí vlastní farmářský trh pořádaný školou – skvělé setkání místní komunity, farmářů a žáků, které propojuje teorii s praxí a rozvíjí u žáků klíčové kompetence. Program je vhodný nejen pro školy, které mají vlastní zahradu/záhony, ale i pro ty, které o nich v budoucnu uvažují nebo se nebojí spolupracovat s okolními zemědělci.

Program je sestaven z teoretické a praktické části.

V teoretické části se účastníci seznámí s metodickými materiály a příklady dobré praxe z již realizovaných školních farmářských trhů. Dozví se:

Co je školní farmářský trh a jeho dopady na žáka aneb Proč trh realizovat. – Účastník bude seznámen s rozvojem klíčových kompetencí u žáka prostřednictvím školního farmářského trhu. Dobře realizovaný projekt tohoto typu rozvíjí všechny požadované klíčové kompetence z RVP.

  • Školní farmářský trh v mezipředmětových vztazích – účastník se dozví v jakých předmětech lze realizovat jednotlivé dílčí kroky vedoucí k realizaci školního farmářského trhu. Dozví se, jak přípravy zapojit do hodin ČJ, MAT, PŘ, OBN, ZEM, VV, PČ, VZ, ANJ ad.
  • Školní farmářský trh v rámci průřezových témat – projekt podporuje rozvoj zejména těchto průřezových témat: Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova a Mediální výchova. Dobře vedený projekt se dotýká také tématu Výchovy demokratického občana. Na ostatní dvě témata se projekt primárně nezaměřuje.

Detailní představení kurzu Jak na školní farmářský trh

Teoretická část: 

  • Ukázka příkladů dobré praxe z již realizovaných trhů. 
  • Školní farmářský trh a dílčí kroky jeho plánování, realizace a vyhodnocení. – Účastníci budou provedeni plánováním školního farmářského trhu od A do Z.
  • Organizačně-materiální zabezpečení školních farmářských trhů. – Účastníci budou seznámeni s různými situacemi, které mohou pokazit hladký průběh školního farmářského trhu a společně navrhnou seznam jejich řešení, resp. předcházení daným problémům již při přípravách.
  • Udržitelnost projektu Školní farmářský trh v rámci budoucích let – Účastníkům budou představeny nástroje, jak pracovat se zkušenostmi z realizovaného farmářského trhu tak, aby je bylo možno v budoucnu realizovat i nadále a s ještě větší mírou přenechání zodpovědností na žáka.
  • Představení možností spolupráce s lokálními zemědělci a místní komunitou – Na každém školním farmářském trhu jsou přítomni i místní farmáři a zemědělci. Účastníci se dozví, jak s nimi navázat spolupráci v průběhu celého školního roku. Čím mohou žáci přispět zemědělcům (paběrkování, hrabání listí…) a čím mohou zemědělci přispět škole (exkurze, besedy, hmotné dary do hodin vaření).

V praktické části proběhne:

  • SWOT analýza možností realizace školního farmářského trhu na dané škole – Každá škola může z realizace školního farmářského trhu získat jiné benefity a u každé školy je třeba předem počítat s různými riziky. Účastníci udělají podle pracovního listu analýzu možností k realizaci školního farmářského trhu.
  • Tvorba vize realizace školního farmářského trhu na dané škole vycházející z předcházející analýzy – Každý účastník sepíše jak by měl jejich ideální farmářský trh vypadat, jaké by měly být jeho dopady na žáka, místní komunitu a okolí.
  • Tvorba orientačního časového plánu dílčích kroků k realizaci školního farmářského trhu – Každý účastník sepíše základní vizi školního farmářského trhu dle výsledků z analýzy a podle mustru dílčích kroků získaných v předchozích lekcích k plánování trhu.
  • Prezentace jednotlivých vizí – všichni účastníci představí své vize ostatním účastníkům. Bude možnost konzultovat neznámé či rozvinout některé nápady.

Organizace: 

Kurz sestává z:

  • online seminář (2 hodiny) 23. 3. 2022, 15:00 – 17:00
  • online seminář (2 hodiny) 4. 5. 2022, 15:00 – 17:00
  • online seminář (1 hodina) individuálně dle data trhu

Poskytnuté materiály

  • Metodika Jak na školní farmářský trh
  • Pracovní listy k plánování a realizaci ŠFT
  • Evaluační list

Doba trvání: celkem 5 hodin (2, 2, 1)

Místo konání: online

Cena: 2 000 Kč za školní tým (maximálně 3 osoby za školu). Maximální počet účastníků 5 školních týmů.

Objednávka semináře: pro objednávku tohoto semináře prosím napište na tom@skutecnezdravaskola.cz

Která kritéria program SZŠ realizací Śkolního farmářského trhu naplníte:

  • B1  Na naší škole funguje akční skupina (AS) pro zdravé stravování, která přezkoumala kulturu stravování ve škole a dohodla se na svých dalších aktivitách. 
  • B2 Průběžně monitorujeme počet dětí, žáků či studentů využívajících školní stravování a podnikáme kroky ke zvýšení jejich počtu. 
  • B3 S rodiči a žáky konzultujeme možnosti zlepšení školního stravování.
  • B4 Rodiče jsou informováni o složení pokrmů ve školní jídelně a o aktivitách programu Skutečně zdravá škola. Rodiče jsou rovněž vyzýváni, aby přišli osobně některá jídla ochutnat.
  • B5 Podporujeme žáky, aby sami přicházeli s nápady na vylepšení školního stravování, a ty nejlepší nápady realizujeme v praxi.
  • B6 Škola zahájila první kroky systémového řešení, které povede ke klidnému a pozitivnímu průběhu oběda.
  • B18 Výuka o jídle, zásadách udržitelnosti v oblasti zemědělství a zásadách zdravé výživy je součástí školního vzdělávacího programu.
  • B19 Všichni žáci (chlapci i děvčata) mají v rámci školní docházky možnost účastnit se hodin vaření.
  • B20 Zahájili jsme kroky vedoucí k vytvoření školní zelinářské zahrady a pracujeme na    začlenění aktivit na zahradě do školního vzdělávacího programu.
  • B21 V rámci výuky pořádáme každoroční návštěvy farem.
  • B23 Aktivně se snažíme zapojit rodiče žáků a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
  • B24 Naše zkušenosti z programu Skutečně zdravá škola sdílíme s ostatními školami, rodiči a veřejností.