Jak na školní farmářský trh
Jak na školní farmářský trh
Kurz akreditován MŠMT: Č.j.: MSMT- 15497/2019-2-659
Vzdělávací program představuje pedagogům způsob, jak využít školní zahradu efektivním způsobem. Ukazuje, jak zužitkovat práci na zahradě a uspořádat školní farmářský trh. Účastníci programu se dozví, jak zrealizovat školní farmářský trh od prvního vkročení na zahradu po vymýšlení, za co utratit vydělané peníze.
Lektor seznámí pedagogy s metodikou „Skutečně zdravá škola: Školní farmářské trhy a jak na ně“ Metodika je navržena tak, aby učitelům základních škol poskytla široký výběr podmanivých a poučných aktivit souvisejících s tematikou jídla a farmaření. Návod žákům zprostředkovává šanci ponořit se do osmitýdenního vzrušujícího podnikatelského projektu, ve kterém se budou učit o jídle a farmaření. Na konci celého projektu stojí vlastní farmářský trh pořádaný školou – skvělé setkání místní komunity, farmářů a žáků, které propojuje teorii s praxí a rozvíjí u žáků klíčové kompetence. Program je vhodný nejen pro školy, které mají vlastní zahradu/záhony, ale i pro ty, které o nich v budoucnu uvažují nebo se nebojí spolupracovat s okolními zemědělci.
Program je sestaven z teoretické a praktické části.
V teoretické části se účastníci seznámí s metodickými materiály a příklady dobré praxe z již realizovaných školních farmářských trhů. Dozví se:
Co je školní farmářský trh a jeho dopady na žáka aneb Proč trh realizovat. – Účastník bude seznámen s rozvojem klíčových kompetencí u žáka prostřednictvím školního farmářského trhu. Dobře realizovaný projekt tohoto typu rozvíjí všechny požadované klíčové kompetence z RVP.
- Školní farmářský trh v mezipředmětových vztazích – účastník se dozví v jakých předmětech lze realizovat jednotlivé dílčí kroky vedoucí k realizaci školního farmářského trhu. Dozví se, jak přípravy zapojit do hodin ČJ, MAT, PŘ, OBN, ZEM, VV, PČ, VZ, ANJ ad.
- Školní farmářský trh v rámci průřezových témat – projekt podporuje rozvoj zejména těchto průřezových témat: Environmentální výchova, Osobnostní a sociální výchova a Mediální výchova. Dobře vedený projekt se dotýká také tématu Výchovy demokratického občana. Na ostatní dvě témata se projekt primárně nezaměřuje.
Detailní představení kurzu Jak na školní farmářský trh
Teoretická část:
- Ukázka příkladů dobré praxe z již realizovaných trhů.
- Školní farmářský trh a dílčí kroky jeho plánování, realizace a vyhodnocení. – Účastníci budou provedeni plánováním školního farmářského trhu od A do Z.
- Organizačně-materiální zabezpečení školních farmářských trhů. – Účastníci budou seznámeni s různými situacemi, které mohou pokazit hladký průběh školního farmářského trhu a společně navrhnou seznam jejich řešení, resp. předcházení daným problémům již při přípravách.
- Udržitelnost projektu Školní farmářský trh v rámci budoucích let – Účastníkům budou představeny nástroje, jak pracovat se zkušenostmi z realizovaného farmářského trhu tak, aby je bylo možno v budoucnu realizovat i nadále a s ještě větší mírou přenechání zodpovědností na žáka.
- Představení možností spolupráce s lokálními zemědělci a místní komunitou – Na každém školním farmářském trhu jsou přítomni i místní farmáři a zemědělci. Účastníci se dozví, jak s nimi navázat spolupráci v průběhu celého školního roku. Čím mohou žáci přispět zemědělcům (paběrkování, hrabání listí…) a čím mohou zemědělci přispět škole (exkurze, besedy, hmotné dary do hodin vaření).
V praktické části proběhne:
- SWOT analýza možností realizace školního farmářského trhu na dané škole – Každá škola může z realizace školního farmářského trhu získat jiné benefity a u každé školy je třeba předem počítat s různými riziky. Účastníci udělají podle pracovního listu analýzu možností k realizaci školního farmářského trhu.
- Tvorba vize realizace školního farmářského trhu na dané škole vycházející z předcházející analýzy – Každý účastník sepíše jak by měl jejich ideální farmářský trh vypadat, jaké by měly být jeho dopady na žáka, místní komunitu a okolí.
- Tvorba orientačního časového plánu dílčích kroků k realizaci školního farmářského trhu – Každý účastník sepíše základní vizi školního farmářského trhu dle výsledků z analýzy a podle mustru dílčích kroků získaných v předchozích lekcích k plánování trhu.
- Prezentace jednotlivých vizí – všichni účastníci představí své vize ostatním účastníkům. Bude možnost konzultovat neznámé či rozvinout některé nápady.
Organizace:
Kurz sestává z:
- online seminář (2 hodiny) 23. 3. 2022, 15:00 – 17:00
- online seminář (2 hodiny) 4. 5. 2022, 15:00 – 17:00
- online seminář (1 hodina) individuálně dle data trhu
Poskytnuté materiály
- Metodika Jak na školní farmářský trh
- Pracovní listy k plánování a realizaci ŠFT
- Evaluační list
Doba trvání: celkem 5 hodin (2, 2, 1)
Místo konání: online
Cena: 2 000 Kč za školní tým (maximálně 3 osoby za školu). Maximální počet účastníků 5 školních týmů.
Objednávka semináře: pro objednávku tohoto semináře prosím napište na tom@skutecnezdravaskola.cz.
Která kritéria program SZŠ realizací Śkolního farmářského trhu naplníte:
- B1 Na naší škole funguje akční skupina (AS) pro zdravé stravování, která přezkoumala kulturu stravování ve škole a dohodla se na svých dalších aktivitách.
- B2 Průběžně monitorujeme počet dětí, žáků či studentů využívajících školní stravování a podnikáme kroky ke zvýšení jejich počtu.
- B3 S rodiči a žáky konzultujeme možnosti zlepšení školního stravování.
- B4 Rodiče jsou informováni o složení pokrmů ve školní jídelně a o aktivitách programu Skutečně zdravá škola. Rodiče jsou rovněž vyzýváni, aby přišli osobně některá jídla ochutnat.
- B5 Podporujeme žáky, aby sami přicházeli s nápady na vylepšení školního stravování, a ty nejlepší nápady realizujeme v praxi.
- B6 Škola zahájila první kroky systémového řešení, které povede ke klidnému a pozitivnímu průběhu oběda.
- B18 Výuka o jídle, zásadách udržitelnosti v oblasti zemědělství a zásadách zdravé výživy je součástí školního vzdělávacího programu.
- B19 Všichni žáci (chlapci i děvčata) mají v rámci školní docházky možnost účastnit se hodin vaření.
- B20 Zahájili jsme kroky vedoucí k vytvoření školní zelinářské zahrady a pracujeme na začlenění aktivit na zahradě do školního vzdělávacího programu.
- B21 V rámci výuky pořádáme každoroční návštěvy farem.
- B23 Aktivně se snažíme zapojit rodiče žáků a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.
- B24 Naše zkušenosti z programu Skutečně zdravá škola sdílíme s ostatními školami, rodiči a veřejností.