jak se u Koťátek pekl chleba a vyrábělo máslo
Jak se u Koťátek pekl chleba a vyrábělo máslo
Ve třídě Koťátka se minulý týden pustili do pečení chleba a přípravy domácího másla, což bylo skvělé nejen pro děti, ale i pro studentku Střední pedagogické školy v Kroměříži Danielu Přidalovou (pravidelně do této třídy dochází na praxi), která se aktivně do celého procesu zapojila.
Samotná příprava nebyla jen o surovinách, ale především v motivaci dětí. Ta spočívala mimo jiné i v nácviku krásné básničky s pohybem Jak se rodí chleba. Poté se již pustili do práce. Do některých procesů se děti mohly směle zapojit, jiným přihlížely a pečlivě poslouchaly povídání paní učitelky.
A nakonec všechny děti čekala odměna v podobě ochutnávky.
Příprava těsta na chléb
Paní učitelka připravila s dětmi těsto na chléb – děti drobily kvasnice, sypaly mouku do mísy. Paní učitelka pak těsto uhnětla.
Na hru dětem připravila druhé těsto z mouky a vody. Na stůl přichystala dětem pomoučený vál, každému u stolu podala kousek těsta a děti zkoušely jeho konzistenci, mačkaly ho, natahovaly.
Když bylo těsto na chléb uhnětené, tak děti pozorovaly, jak kyne. Pak ho paní učitelka zpracovala do tvaru chleba, položila ho na pomoučený plech a před pečením ho nechala ještě půl hodiny vykynout.
Poté ho opět ukázala dětem a dala péct.
Příprava másla ze smetany ke šlehání
Do přípravy másla se pustila paní učitelka a děti pozorovaly, jak se šleháním mění konzistence smetany na šlehačku a postupně se oddělují hrudky másla od mléka. Mezitím dětem vysvětlovala, co se se smetanou děje. Nakonec přecedila máslo přes síto a dostala z něj zbytek mléka.
Celý proces pohledem studentky Daniely:
Dnešní chlebový program byl skvělý. Děti baví mačkat a hrát si s těstem, vyrábět si své vlastní „pečivo“. Celý proces přípravy chleba pozorovaly s nadšením a výsledný produkt jim moc chutnal. To i paním učitelkám. No celkově všichni jsme z výsledku byli nadšení. Proces vyrábění másla sledovaly děti stejně bedlivě, i když se do šlehání smetany nemohly příliš zapojit. Jde vidět, že taková netradiční činnost jim prospěla a zaujala je. Dokonce se vydržely dlouho dívat bez povídání. Velice se mi líbí, co všechno se dá s dětmi v MŠ dělat a jak netradičně může vypadat program běžného dne. A také jsem poprvé viděla, jak se dělá chleba a vytvořila si svoje první máslo ze smetany. To znamená, že dnešek byl i pro mě obrovsky přínosný.